Modernity and revolution in Monólogo ao Pé do Ouvido, by Chico Science & Nação Zumbi
DOI:
https://doi.org/10.26512/cerrados.v34i67.56759Keywords:
Manguebit, Song, Chico Science & Nação Zumbi, Zero time, DialogismAbstract
In order to investigate Chico Science & Nação Zumbi’s multi-aesthetic thinking of, we present an analysis of Monólogo ao pé do ouvido, the opening track of Da lama ao caos (1994). In his text, Science draws the principles of mangue thinking, in which Music presents itself as a point of convergence between musicalities, discourses and ideologies. As Bakhtin (2003), Volóchinov (2019) and Candido (1989a, 1989b, 2006) demonstrate, the track by Chico & Nação materializes itself in the world from a specific socio-historical context and, furthermore, through an expressively unique structure. The recovery of revolutionary discourses from Latin America, intoned by “brave” (Chico Science & Nação Zumbi, 1994) and defeated heroes, helps to compose the thematic scope of the track. From this South American framework, we seek in Ludmer (2013), Santiago (2000) and Canclini (2008) a clearer panorama of Latin American thought on modern artistic production at the turn of the century. This contribution reveals in the track an aesthetic discourse of a revolutionary tone that seeks to affect the social, aesthetic and political dimensions through music.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução: Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
CANCLINI, Néstor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
CANDIDO, Antonio. A nova narrativa. In: CANDIDO, Antonio. A educação pela noite & outros ensaios. São Paulo: Editora Ática S.A., 1989a.
CANDIDO, Antonio. Literatura e subdesenvolvimento. In: CANDIDO, Antonio. A educação pela noite & outros ensaios. São Paulo: Editora Ática, 1989b.
CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2006.
LUDMER, Josefina. Aqui América latina: uma especulação. Tradução: Rômulo Monte Alto. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2013.
SANTIAGO, Silviano. O entre-lugar do discurso latino-americano. In: SANTIAGO, Silviano. Uma literatura nos trópicos: ensaios sobre dependência cultural. 2 ed. Rio de Janeiro: São Paulo: Rocco. 2000.
CHICO SCIENCE & NAÇÃO ZUMBI. Da lama ao caos. Sony-BMG Music Entertainment, 1994.
VOLÓCHINOV, Valentin. Estilística do discurso literário II: A construção do enunciado. In: GRILLO, Sheila; AMÉRICO, Ekaterina Vólkova (org.). A palavra na vida e a palavra na Poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. São Paulo: Editora 34, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Cerrados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proibida a reprodução parcial ou integral desta obra, por qualquer meio eletrônico, mecânico, inclusive por processo xerográfico, sem permissão expressa do editor (Lei n. 9.610 de 19/2/1998 )
