UT MUSICA POESIS: A READING OF MOZART’S REQUIEM (1791)

Authors

  • Jean Pierre Chauvin

Keywords:

Musica Poetica, Retórica Musical, Letras, Requiem, Mozart

Abstract

In this essay, we intend to analyze some parts of Mozart’s Requiem (1791), from the perspective of Musica Poetica, considering the work genre; the theme it addresses; the parts in which the work it is divided; the voices and instruments performance in the way to decoratively correspond to the sacred and elevated diction, appropriate to the sublime style. In Letters and Music dialogue, we search for analogies between words and notes; analyze metaphors production. This interpretation also conjugates melody and harmony.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Partituras

MOZART, Wolfgang Amadeus. Requiem. New York: Dover Publications, Inc., 2018.

MOZART, Wolfgang Amadeus. Requiem [Köchel-Edition 626]. Zurich: Ernst Eulenberg Ltd., 1986.

Estudos

AGAWU, Kofi. Music as Discourse: Semiotic Adventures in Romantic Music. Oxford: Oxford University Press, 2009.

ALDROVANDI, Leonardo. Música e Mimese. São Paulo: Perspectiva, 2019.

ARISTÓTELES. Retórica. Trad. Manuel Alexandre Júnior; Paulo Farmhouse Alberto; Abel do Nascimento Pena. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

BARROS, Cassiano de Almeida. A Lógica da Expressão Musical no Classicismo: uma Revisão dos Tratados de H. C. Koch. Per Musi, Belo Horizonte, pp. 1-16, 2018.

BARROS, Cassiano de Almeida. Fundamentos teológico-políticos da Musica Poetica alemã. Revista Vórtex, Curitiba, 2020, 29p. [no prelo].

BARRY, Kevin. Language, Music and The Sign: A study in aesthetics, Poetics and Poetic Practice from Collins to Coleridge. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

BARTEL, Dietrich. Musica Poetica: Musical-Rhetorical Figures in German Baroque Music. Lincoln: University of Nebraska Press, 1998.

BENNETT, Roy. Uma Breve História da Música. Trad. Maria Teresa Resende Costa. Rio de Janeiro: Zahar, 1986.

BLAIR, Hugh. Lectures on Rhetoric and Belles Lettres. Carbondale: Southern Illinois University Press, 2005.

BOWLES, William Lisle. The Poetical Works of William Lisle Bowles, Vol. 1. Edinburgh: James Nichol, 1815.

BRANDOLINI, Raffaele. On Music and Poetry. Trad. Ann E. Moyer; Marc Laureys. Tempe: Arizona Center for Mediaeval and Renaissance Studies, 2001.

BURMEISTER, Joachim. Poétique Musicale suivi de David Chytraeus ”“ De La Musique. Trad. Agathe Sueur; Pascal Dubreuil. Paris: Rhutmos, 2017.

CAPLIN, William E. On the Relation of Musical Topoi to Formal Function. Eighteen-Century Music, v. 2, n. 1, pp. 113-124, 2005.

CAVINI, Maristella Pinheiro. A Morte o Sentimento Místico Humano: Dramaturgias Musicais Contidas no Réquiem de Mozart. Anais do III Fórum de Pesquisa Científica em Arte. Curitiba: Escola de Música e Belas Artes do Paraná, pp. 212-221, 2005.

CÍCERO. El Orador. 4ª reimp. Trad. Eustaquio Sánchez Salor. Madri: Alianza Editorial, 2010.

CIVRA, Ferruccio. Musica Poetica: Retorica e Musica nel Periodo dela Riforma. Torino: Libreria Musicale Italiana Editrice, 2009.

CURZON, Henri de. Lettres de W. A. Mozart. Paris: Librairie Hachette, 1888. [PDF]

DOTRO, Ricardo Pascual; HELDER, Gerardo García. Dicionário de Liturgia. Trad. Gilmar Saint’Clair Riberiro. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

ELIAS, Norbert. Mozart: Sociologia de um Gênio. Trad. Sergio Goes de Paula. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.

FAGLIONI, Felipe. Instrumentos de sopro de madeira como alegoria retórica na música europeia do século XVIII. Tese de Doutorado. São Paulo, ECA/USP, 2020 [em andamento].

FURTADO, Joaci Pereira. Uma República de Leitores: História e Memória na Recepção das Cartas Chilenas (1845-1989). São Paulo: Hucitec, 1997.

HANSEN, João Adolfo. Autor. In: JOBIM, José Luis (org.). Palavras da Crítica: Tendências e Conceitos no Estudo de Literatura. Rio de Janeiro: Imago, 1992, pp. 11-43.

HANSEN, João Adolfo. Categorias Epidíticas da Ekphrasis. Revista USP, São Paulo, n. 71, pp. 85-105, 2006.

HILBERATH, Bernd Jochen. Doutrina da Graça. In: SCHNEIDER, Theodor (org.). Manual de Dogmática, Vol. II. 5a ed. Trad. Ilson Kayser; Luís Marcos Sander; Walter Schlupp. Petrópolis: Vozes, 2001.

HINDLEY, Geoffrey (ed.). The Larousse Encyclopedia of Music. 14a ed. Twickenham: Hamlyn Publishing, 1986.

LANDON, H. C. Robbins. O Último Ano de Mozart: o Esplendor da Música na Vida Cultural da Europa ao Final do Século XVIII. Trad. Newton Goldman. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

LEESON, Daniel N. Opus Ultimum: the Story of the Mozart Requiem. New York: Algora Publishing, 2004.

LUCAS, Mônica. Imitação e Linguagem na Música Instrumental Europeia na Segunda Metade do Século XVIII. Relatório de Pós-Doutorado. São Paulo: FFLCH/USP, 2008. [Inédito].

LUCAS, Mônica. Relações entre Música e Linguagem na Segunda Metade do Séc. XVIII: A Allgemeine Geschichte der Musik de Johann Nikolaus Forkel. Revista Música Hodie, 9 (3-Esp), pp. 13-27, 2013.

LUCAS, Mônica. Johann Mattheson e o Ideal do Músico Perfeito. Per Musi, Belo Horizonte, n. 35, pp. 100-123, 2016.

MARQUES, Pedro. Arcádia Melodiosa no Brasil. Remate de Males, Campinas, n. 371, pp. 59-82, 2017.

OLIVEIRA, João Vicente Ganzarolli de. Ensaios sobre a Música Polifônica: Vozes que Iluminam o Ocidente. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2018.

OLIVEIRA, José Custódio de. Tratado do Sublime de Dionísio Longino. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1984.

PÉCORA, Alcir. Teatro do Sacramento: a Unidade Teológico-Política dos Sermões de Antônio Vieira. 2ª ed. Campinas: Editora Unicamp; São Paulo: Edusp, 2008.

PERLINI, Silvano. Elementi di Retorica Musicale: il Texto e la su Veste Musicale nella Polifonia del ‘500 - ‘600. Milano: Casa Ricordi, 2002.

QUINTILIANO, Marcus Fabius. Instituição Oratória, T. I, Livro I. Trad. Bruno Fregni Bassetto. Campinas: Editora Unicamp, 2015.

RATNER, Leonard G. Classic Music: Expression, Form and Style. New York: Schirmer Books, 1980.

RAWLINS, Robert; BAHHA, Nor Eddine. Jazzology: The Encyclopedia of Jazz Theory for All Musicians. Londres: Hal Leonard Corporation, 2005.

RETÓRICA a Herenio. Trad. Salvador Núñez. Madrid: Gredos, 1997.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Dictionnaire de Musique. Paris: Chez la Veuve Duchesne, Librairie, 1768. [PDF]

SCHOENBERG, Arnold. Funções Estruturais da Harmonia. Trad. Eduardo Seincman. São Paulo: Via Lettera, 2004.

STRAVINSKY, Igor. Poética Musical (em 6 leições). Trad. Luiz Paulo Horta. Rio de Janeiro: Zahar, 1996.

WILLIAMS, Raymond. Arte. In: _____. Palavras-Chave [um Vocabulário de Cultura e Sociedade]. Trad. Sandra Guardini Vasconcelos. São Paulo: Boitempo, 2007, pp. 60-62.

WINTERNITZ, Emanuel. Musical instruments and their symbolism in Western art: studies in music iconology. New Haven: Yale University Press, 1979.

Published

2021-09-30

How to Cite

Pierre Chauvin, J. . (2021). UT MUSICA POESIS: A READING OF MOZART’S REQUIEM (1791). Revista Cerrados, 30(56), 115–139. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/32690

Issue

Section

Dossiê: Artes e Letras nos séculos XVI e XVII

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.