Participatory poetics: writing the writing in progress

Authors

  • Margarida Gandara Rauen (Margie)

Keywords:

Desconstruction. Creative processes. Interactivity.

Abstract

This paper addresses participatory poetics as writing in progress, in which the notion of authorship is subverted by means of interaction with the audience in collective processes of composition, generating the discontinuity of experience, and also demanding the consideration of discontinuity, so as to avoid the simplistic appropriation of post-structuralist metaphors in the theoretical and critical appraisals of relational art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMAKU, M.; MORALLES, M.; HORODYNSKI-MATSUSHIGUE, L. B.; PASCHOLATI, P. R. “Fractais no laboratório didático”. Revista Brasileira de Ensino de Física. [online]. 2001, v. 23, nº 4, p. 422-428. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102”“4744 2001000400008& script=sci_arttext>.
BAREMBLITT, Gregório. Introdução à esquizoanálise. 2ª ed. Belo Horizonte: Biblioteca Instituto Félix Guattari, 2003, fonte.
BISHOP, Claire. Participation. London: Whitechapel/MIT Press, 2006, fonte.
BLANCHOT, Maurice. A conversa infinita 2: a experiência limite. Trad. de João Moura Jr. São Paulo: Escuta, 2007. [1ª edição: 1969], p. 185 /fonte.
BONNICI, Thomas. Conceitos-chave da teoria pós-colonial. Maringá: EDUEM, 2005, fonte. [Série Fundamentum 12].
BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. Trad. de Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes, 2009, p. 9, p. 22, 59-67...
CAUQUELIN, Anne. Teorias da arte. Trad. de Rejane Janowitzer. São Paulo: Martins, 2005, p. 165.
COHEN, Renato. Work in progress na cena contemporânea. São Paulo: Perspectiva, 1998, fonte.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs. v. 1. Trad. de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 2004, p. 33. [1ª edição: 1995].
DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. 3ª ed. Trad. de Maria Beatriz Marques Nizza da Silva. São Paulo: Perspectiva, 2002, p. 154 e fonte. [1ª edição: 1967].
______. “O teatro da crueldade e o fechamento da representação”. In: ______. A escritura e a diferença. 3ª ed. Trad. de Maria Beatriz Marques Nizza da Silva. São Paulo: Perspectiva, 2002, p. 149-177.
DIXON, Steve; Smith Barry. Digital Performance. Cambridge: The MIT Press, 2007, p. 560- 561.
ECO, Umberto. Os limites da interpretação. Trad. de Pérola de Carvalho. São Paulo: Perspectiva, 1995, p. 286-291.
FOUCAULT, Michel. “O que é um autor?”. In: ______. Ditos e Escritos III. Estética: Literatura e Pintura. Música e Cinema. 2ª. ed. Trad. de Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense, 2009.
GOLDBERG, RoseLee. Performance Art: from Futurism to the Present. New York: Harry N. Abrams, 1988, p. 9.
GRAU, Oliver. Arte virtual: da ilusão à imersão. Trad. de Cristina Pescador et al. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
PARENTE, André et al. (org.). Imagem Máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993, p. 283.
RAUEN, Margarida G. “Artes cênicas, metalinguagem e ensino”. Cadernos do LINCC ”“ Linguagens da Cena Contemporânea. v. 1, nº 2, jan.-jun. 2009. Natal: Editora da UFRN, 2009a, p. 60-84.
______. “Do controle da cena a interações alostéricas”. In: RAUEN, M. G. (org.). A interatividade, o controle da cena e o público como agente compositor. Salvador: EDUFBA, 2009b, p. 155-193.
RAVEN, Peter H.; EVERT, Ray F.; EICHHORN, Susan E. Biologia Vegetal. 7ª ed. Trad. de Ana Cláudia de Macedo Vieira et al. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2007, 172-175.
RINCÓN, Juan Felipe. Artistic interaction and computer interactivity. Cooperative art on the Internet. N. d. Disponível em <http://www.saddlesores.org/Coopart/history.html>.
SALVATTI, Fabio. “Consertando o mundo. Os pranks dos Yes Men”. Anais do VI Congresso ABRACE, 2010, disponível em: <http://www.portalabrace.org/vicongresso/territorios>.
______. O prank como opção performativa para a rede de ativismo político contemporâneo. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) ”“ Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010, fonte.
SARDINHA, Tony Berber. Metáfora. São Paulo: Parábola Editorial - (Lingua[gem]:24), 2007, fonte.
SCHECHNER, R. Performance Studies: an introduction. London; New York: Routledge, 2002, p. 25.
SILVA FILHO, Wilson Oliveira da. «Ambiente rizomático e/ou simplesmente meio? ”“ Por uma compreensão da comunidade virtual Orkut no projeto de uma ciberdemocracia”. Disponível em: <http://www.unirevista.unisinos.br/_pdf/UNIrev_Oliveira.PDF>. Acesso em 28 abr. 2009. UNIrevista, v. 1, nº 3, jul. 2006, p. 7.
ZOURABICHVILI, François. Vocabulário Deleuze. Trad. de André Telles. Rio de Janeiro, 2004. Edição eletrônica da Faculdade de Ciências Humanas da UNICAMP. Disponível em [<http://escolanomade.org/images/stories/biblioteca/downloads/deleuze-vocabulario-francois-zourabichvili.pdf>, fonte.

Published

2012-09-03

How to Cite

Rauen (Margie), M. G. (2012). Participatory poetics: writing the writing in progress. Revista Cerrados, 21(33). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/26142

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.