Desenhos do conto moderno : Osman Lins no acervo pessoal de Moreira Campos
Keywords:
Contística. Tradition. Elective affinities. Personal files. Thinkers poets.Abstract
This essay aims to develop some important points of convergence in Jose Maria Moreira Campos’ contística (1914-1994), from Ceará, and Osman Lins (1924-1978), from Pernambuco, in the initial phase of the two writers: the first, from 1949 to 1957, with Vidas Marginais and Portas Fechadas, respectively, and second, OsGestos, from 1957. The convergences are highlighted in documents found in Albums ”“ “o que dizem dele”, found in Arquivo Pessoal de Moreira Campos, deposited in Acervo do Escritor Cearense (UFC). The admiration of the older writer, Moreira Campos, the formal solutions for the arrangements in the composition of short narrative, the fabric of the plot, the part of Osman Lins, ten years younger, attests to the vigorous process of relationship examined by T. S. Eliot (1989) as canon or clash between tradition and individual talent, as a result of the tense and conflicting discoveries and revelations fought in the literary system ”“ Antonio Candido (s/d), Roland Barthes (1986), among other writers. The similarities and differences between Brazilian writers in focus, with disclosure in other languages, make them outstanding performers of the 1940s and 1950s, a historic moment for many profiles, such as Hannah Arendt points out (2008), still under consideration of the poets thinkers, for a possible understanding of the developments that followed during the twentieth century.
Downloads
References
ARQUIVO DO ESCRITOR CEARENSE (AEC). Série: Álbum. Título: O que dizem dele, nos 1, 3 e 4. Fundo Moreira Campos, Biblioteca de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Federal do Ceará.
BARTHES, Roland. O grau zero da escritura. Tradução de Heloysa de Lima Dantas, Anne Arnichand e Álvaro Lorencini. São Paulo: Cultrix, 1986.
BERCITO, Sonia de Deus Rodrigues. O Brasil na década de 1940: autoritarismo e democracia. São Paulo: Ática, 1999.
BOSI, Alfredo. O conto brasileiro contemporâneo. São Paulo: Cultrix, 1977.
CANDIDO, Antonio. Literatura como sistema. Formação da literatura brasileira. 4. ed. São Paulo: Livraria Martins Editora, s/d.
ELIOT, T. S. Tradição literária e talento individual. Ensaios. Tradução, introdução e notas de Ivan Junqueira. São Paulo: Art, 1989.
LEONI, Maria Teresa Zanobini; MAGALHÃES, Roberto Carvalho de. Paul Cézanne. Minigaleria de Arte. Tradução de Regina Valente. Portugal: Asa, 2003.
LINS, Osman. O livro didático ”“ primeiro tempo ”“ 1965; O livro didático ”“ segundo tempo: 1976. Do ideal e da glória: problemas inculturais brasileiros. 3. ed. São Paulo: Summus, 1977.
LINS, Osman. O outro gesto. Os gestos. 4. ed. São Paulo: Moderna, 1994.
LINS, Osman. Os gestos. Os gestos. 4. ed. São Paulo: Moderna, 1994.
LINS, Osman. O vitral. Os gestos. 4. ed. São Paulo: Moderna, 1994.
LURIE, Patty. Guia da Paris Impressionista. Tradução de Alda Porto. Rio de Janeiro: Record, 1998.
MOREIRA CAMPOS, José Maria. Obra completa. Contos. Organizada por Natércia Campos. São Paulo: Maltese, 1996. v. 1.
OZ, Amós. De repente, nas profundezas do bosque. Tradução de Tova Sender. São Paulo: Cia. das Letras, 2007.
RAMOS, Graciliano. Seleção de contos brasileiros: Norte e Nordeste. Rio de Janeiro: Ediouro, s/d.
RODRIGUES, Marly. A década de 50: populismo e metas desenvolvimentistas no Brasil. 3. ed. São Paulo: Ática, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proibida a reprodução parcial ou integral desta obra, por qualquer meio eletrônico, mecânico, inclusive por processo xerográfico, sem permissão expressa do editor (Lei n. 9.610 de 19/2/1998 )