Entre negros e iaiás: lundu, poder e sedução

Authors

  • Tereza Virginia de Almeida Universidade Federal de Santa Catarina

Keywords:

Lundu. Slavery. Domingos Caldas Barbosa.

Abstract

Having its origin in a dance, the "lundu-song" was introduced in Portugal by the end of the 18"' century by Domingos Caldas Barbosa. What most calls attention in the gen re is the lyrical subject introduced by the lyrics: a slave who speaks to his or her owner. This differential trace in relation to the love discourse of the '‘modinhas" allows approaching the lundu as a form of elaboration by the popular im aginary o f the com plexities involved in slavery.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBIN, Ricardo Cravo. O livro de ouro da MPB. Rio de Janeiro: Ediouro, 2003.
BARBOSA, Domingos Caldas. Viola de Lereno, v. 2. Rio de Janeiro, Brasília: Civilização Brasileira, INL, 1980.
BAUDRILLARD, Jean. Da sedução. São Paulo: Papirus, 1991.
CÂNDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira, v. 1. São Paulo, Martins: 1981.
KIEFER, Bruno. A modinha e o lundu. Porto Alegre: Movimento, 1977.
LIMA, Edilson de. Modinhas do Brasil. São Paulo: EDUSP, 2001.
SANDRONI, Carlos. Feitiço decente. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
TINHORÃO, José Ramos. História social da música popular brasileira. São Paulo: Editora 34, 1998.
TINHORÃO, José Ramos. Domingos Caldas Barbosa: o poeta da viola, da modinha e do lundu (1740-1800). São Paulo: Editora 34, 2004.
VILLALTA, Luis Carlos. "O que se fala e o que se lê": língua, instrução e leitura". In: MELLO E SOUZA, Laura (org). História da vida privada,
vol I. São Paulo, Companhia das Letras, 1999.

Published

2014-07-23

How to Cite

Almeida, T. V. de. (2014). Entre negros e iaiás: lundu, poder e sedução. Revista Cerrados, 14(20). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/25371

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.