Audiodescrição no futebol
uma análise comparativa entre as locuções radiofônica e televisiva no jogo Vitória x Ceará
DOI:
https://doi.org/10.26512/caleidoscopio.v4i1.29976Abstract
this work thus covers two sets of one match (Vitória vs. Ceará, on the 6th round of the Series A of the Brazilian Football Championship 2018), from two different biases: the radio locution and the television locution, by analyzing both transmissions. The intention is, in this way, to identify the gaps (of the locutions here highlighted) that the audio-descriptive commentaries can fill, in order to discuss the lack of accessibility on national sportive transmissions. Based on the analyzes made, it is possible to affirm that the radiophonic and the television narrations can be, indeed, a resource for people with visual impairments, but not in its totality. For these, but not exclusively, there is the option of audio descriptive sports narration, supported by details that are really geared to its target audience.
Downloads
References
BASS, Anderson Rocha. vitória x Ceará. 2018. (2h09m17s). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=dNtowLoG02Q>. Acesso em: 14 mar. 2020.
BLOG DA AUDIODESCRIÇÃO. site. Copa do Mundo da Rússia também terá audiodescrição. Disponível em: <http://www.blogdaaudiodescricao.com.br/2018/06/copa-do-mundo.html>. Acesso em 14 mar. 2020.
BLOG DA AUDIODESCRIÇÃO. site. Emoções de um jogo de futebol. Disponível em: <http://www.blogdaaudiodescricao.com.br/2016/05/emocoes-de-um-jogo-de-futebol-audiodescrito.html>. Acesso em: 13 mar. 2020.
CENTRE FOR ACCES TO FOOTBALL IN EUROPE. Comentário áudio-descritivo. Disponível em: <http://www.cafefootball.eu/pt-pt/comentario-audio-descritivo>. Acesso em: 13 mar. 2020.
COSTA, Celso André Nóbrega da. A audiodescrição e/ou irradiação de jogo de futebol: qual o recurso mais acessível para cegos? 2015. 265f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada.). Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2015.
DAMASO, Michelle Cristina de M. C. As barreiras arquitetônicas como entraves na inclusão de alunos com deficiência física. 2011. 56f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Desenvolvimento Humano, Educação e Inclusão Escolar) ”“ Universidade de Brasília, Brasília, 2011.
DÍAZ CINTAS, Jorge. Por uma preparación de calidad en accesibilidad audiovisual. TRANS.Revista de Traductología, Málaga, n. 11, p. 45-59, 2007,
FIFA. site. Les malvoyants profiteront pleinement de la Coupe du Monde. Disponível em: <https://fr.fifa.com/worldcup/news/les-malvoyants-profiteront-pleinement-coupe-monde-2300558>. Acesso em: 15 mar. 2020.
FRANCO, Eliana; SILVA, Manoela C. Carvalho da. Audiodescrição: breve passeio histórico. In.: MOTTA, Lívia Maria V. de Mello; FILHO, Paulo Romeu (org.). Audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos direitos da pessoa com deficiência do estado de São Paulo, 2010.
GLOBOESPORTE. Vitória bate o Ceará no Barradão e deixa a zona de rebaixamento da Série A. Disponível em: < https://globoesporte.globo.com/ba/futebol/brasileirao-serie-a/jogo/20-05-2018/vitoria-ceara.ghtml>. Acesso em: 15 mar. 2020.
GUERRA, Márcio de Oliveira. Rádio x TV: o jogo da narração. A imaginação entra em campo e seduz o torcedor. Rio de Janeiro, 2006. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2006/resumos/R1438-1.pdf>. Acesso em: 15 mar. 2020.
JAKOBSON, Roman. Aspectos linguísticos da tradução. In: VENUTI, Lawrence. The translation Studies Reader. Nova Iorque: Routledge, 1959 p. 113-118.
LEITE, Mauana Simas de Meira. Narração audiodescritiva e a experiência de pessoas com deficiência visual em estádios de futebol. 2016.. 40f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Acessibilidade Cultural) - Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2016.
MICHALEWICZ, Irena. Audiodeskrypcja po Euro 2012 ”“ zawrotne tempo akcji czy para wgwizdek?. PrzekÅ‚adaniec, n. 28, 2014. Disponível em: <www.ejournals.eu/Przekladaniec>. Acesso em: 15 mar. 2020.
MOTTA, Bruno Gouveia. Narração de futebol no Brasil em rádio e TV. 2012. 56f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação Comunicação Social ”“ Ênfase em Jornalismo) ”“ Universidade Federal do rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
NEVES, Josélia. Guia de Audiodescrição Imagens que se Ouvem. Portugal, Leiria: INR/IPL, 2011.
OLIVEIRA, Alex Fernandes de. Origem do futebol na Inglaterra no Brasil. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Periódico do Instituto Brasileiro de Pesquisa e Ensino em Fisiologia do Exercício, São Paulo, v. 4, n. 13, p. 170=174. set/out/nov/dez. 2012. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/viewFile/154/139>. Acesso em: 14 mar. 2020.
PAZ, Octavio. Tradução: literatura e literalidade. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2009.
PLAZA, Julio. Tradução Intersemiótica. São Paulo: Perspectiva, 2003.
POZZOBON, Graciela. Audiodescrição e voice over no Festival Assim Vivemos. In.: MOTTA, Lívia Maria V. de Mello; FILHO, Paulo Romeu (Org.). Audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos direitos da pessoa com deficiência do estado de São Paulo, 2010.
REBOUÇAS, Brenno. site. Esporte acessível. Castelão implementa projeto de acessibilidade para cegos no estádio. Disponível em: <https://www.opovo.com.br/jornal/dom/2017/05/esporte-acessivel-castelao-implementa-projeto-de-acessibilidade-para.html>. Acesso em: 14 mar. 2020.
RODRIGUES, Cristina Carneiro. Tradução e diferença. São Paulo: Unesp, 2000, 237 pp.
RODRIGUES, Francisca Íkara Ferreira; SILVA, Erotilde Honório. A popularização do Rádio no Ceará na década de 1940. In: KLOCKNER, Luciano; PRATA, Nair (Org.). História da mídia sonora: experiências, memórias e afetos de norte a sul do Brasil. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009. 558 p.
ROMERO, Rosana Aparecida S.; SOUZA, Sirleine Brandão de. Educação inclusiva: alguns marcos históricos que produziram a educação atual. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2., 2008 [S.l.]. Anais... [S.l.]: EDUCERE, 2008. Disponível em: <http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2008/anais/pdf/447_408.pdf>. Acesso em: 15 mar. 2020.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, Ano XII, mar./abr. 2009, p. 10-16. Disponível em: <https://acessibilidade.ufg.br/up/211/o/SASSAKI_-_Acessibilidade.pdf?1473203319>. Acesso em: 15 mar. 2020.
SCHETINI, Vivian. Rádio e televisão: levando emoção ao torcedor de futebol. Juiz de Fora: UFJF, 2006,
SCHWARTZ, Letícia. Da arte de fazer rir: Uma reflexão acerca do humor na audiodescrição de filmes de comédia. In.: (Org.) CARPES, Daiana Stockey. Audiodescrição: práticas e reflexões. Santa Cruz do Sul: Catarse, 2016.
SCHWARTZ, Letícia. O outro lado da moeda. In.: MOTTA, Lívia Maria V. de Mello; FILHO, Paulo Romeu (Org.). Audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos direitos da pessoa com deficiência do estado de São Paulo, 2010.
SILVA, Ednelson Florentino da. Narração esportiva no rádio: subjetividade e singularidade do narrador. 2008. 154f. Dissertação (Mestrado em Linguistica) - Universidade de Taubaté, Taubaté, 2008.
SILVA, Manoela C. Carvalho da; BARROS, Alessandra. Formação de audiodescritores consultores: inclusão e acessibilidade de ponta a ponta. Revista da FAEEBA, v. 26, n. 50, set./dez, 2017.
SOARES, Edleuza. A bola no ar. São Paulo: Summus, 1994.
SOU Vitória. Assistir Vitória x Ceará Aovivo Narração, Campo Virtual e estatísticas. 2018. (2h57m23s). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=6TFIuYCOXl0&t=4509s>. Acesso em: 14 mar. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Marcos Alexandre Sena da Silva, Bruna Alves Leão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright Notice
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).