NUTS GIRLS, YES, BUT ACTIVE
LITERARY READING PRACTICES FOR ELEMENTARY SCHOOL
Keywords:
Meninas Maluquinhas, Reading practices, Literature, Elementary schoolAbstract
The starting point for literary reading practices is a good literary material. The book As Meninas Maluquinhas (2021) traces various identity, physical, cultural and social profiles of girls who seek to tread different paths in search of happiness. The focus of this exploratory qualitative article is to foster curiosity and guide elementary school teachers in the work of diversity and the emancipation of girls who can be whatever they want to be throughout their lives. Therefore, at the end of this article, we brought up the importance of fighting inequality, discrimination and light to truly understand Brazilian history and culture. Therefore, we intend, thus, to accumulate forces for the formation of a fair, egalitarian and fraternal society, being free from all forms of prejudice, discrimination and oppression, regardless of culture, religion, race and ethnicity, gender and sexual orientation.
Downloads
References
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. v. 1. Tradução de Sérgio Milliet. 4. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1970.
BRASIL. IBGE. Coordenação de População e Indicadores Sociais. Estatísticas de gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2014. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101551 Acesso em: 07 jul. 2022.
BRASIL. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2018. Rio de Janeiro: IBGE, Coordenação de População e Indicadores Sociais, 2018. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101459.pdf Acesso em: 07 jul. 2022.
COSSON, Rildo José. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2016.
DELGADO, Andreza et al. As Meninas Maluquinhas. São Paulo. Melhoramentos, 2021.
DENZIN, Norma K.; LINCOLN, Yvonna S. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norma K.; LINCOLN, Yvonna S. (Org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Tradução de Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed; Bookman, 2006.
DERING, Renato de Oliveira. A cultura de massa em diálogo com questões de teorias literárias. Dissertação. (Mestrado em Letras). Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, Minas Gerais. 2012. Disponível em: https://www.locus.ufv.br/handle/123456789/4860 Acesso: 10 jul. 2022.
DERING, Renato de Oliveira Dering; SILVA, Thaís Fernanda da. Diálogo entre ficção e realidade: a linguagem literária como uma das representações de mundo. Revista Anhanguera, Goiânia, v.17, n. 1, jan/dez, 2016, p. 36- 42. Disponível em: https://anhanguera.edu.br/wpcontent/uploads/03_dialogo_entre_ficcao_e_realidade_2016_36_4.pdf Acesso em: 11 jul. 2022
DERING, Renato de Oliveira; SILVA, Eduardo Dias da. Cinco (im)possibilidades para a formação de leitores no ambiente escolar público. Revista Água Viva, v. 2, n. 1, 18 jan. 2017. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/10332/9198 Acesso em 07 jul. 2022.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1990.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 26. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.
ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Trad. Joahnnes Kretschmer. São Paulo: Editora 34, 1999. Volume II.
LUCENA, Bruna Paiva de. Percursos de leitura, trajetórias de leitoras: A formação de leitoras/es vista por estudiosas da língua e escritoras. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 5, n. 3, ago. 2018. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/546 Acesso em: 07 jul. 2022.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: EPU, 2013.
MACHADO, Rodrigo Corrêa Martins; SILVA, Douglas Vinícius Souza. Ensino de literaturas e decolonialidade: por uma educação literária democrática. Gragoatá, Niterói, v.26, n.56, p. 1207-1240, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22409/gragoata.v26i56.49166 Acesso em: 11 jul. 2021.
OLIVEIRA PAIVA, Francisco Jeimes de; SILVA, Edu Dias da. Uma análise literária da representação das personagens femininas no conto sentimento, de Moreira Campos. Revista Água Viva, [S. l.], v. 3, n. 3, 2018. DOI: 10.26512/aguaviva.v3i3.24877. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/24877 Acesso em: 7 jul. 2022.
RIBEIRO, Maria Luzineide P. da Costa. Uma teia de relações: o livro, a leitura e a prisão: um estudo sobre a remição de pena pela leitura em penitenciárias federais brasileiras. 2017. 240f. Tese (Doutorado em Literatura). IL/LET/PósLET/UnB, Brasília, 2017. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/25177. Acesso em: 07 jul. 2022.
SANTOS, Pedro Lôbo dos; SILVA, Edu Dias da. A educação escolar indígena como fortalecimento da identidade cultural dos Potiguara da Paraíba/Brasil: considerações iniciais. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 60, n. 1, p. 105–113, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8661506 Acesso em: 7 jul. 2022.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Editora Artmed, 1998.
SOUSA, Joana Paula Silva; OLIVEIRA PAIVA, Francisco de; SILVA, Edu Dias da. Multimodalidade da resistência negra: uma análise visual crítica da materialidade discursiva em memes digitais. Revista Diálogos, v. 7, n. 3, out-dez, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/8275 Acesso em: 07 jul. 2022.
SILVA, Edu Dias da; SOUZA-DIAS, Romar. Letramento racial mediado pela literatura infantojuvenil na educação básica. Revista InterteXto, Uberaba, v. 10 n. 2 p. 1- 18, 2017. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/intertexto/article/view/2424/2748 Acesso em: 07 jul. 2022.
SILVA, Edu Dias da. Je speak español: Aquisição/aprendizagem de língua estrangeira por alunos do quinto ano do Ensino Fundamental em um CIL do Distrito Federal. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 4, n. 2, p. 54-61, maio 2017. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/142 Acesso em: 07 jul. 2022.
SILVA, Edu Dias da; DERING, Renato de Oliveira; TINOCO, Robson Coelho. Práticas de leitura. Fólio – Revista de Letras, v. 10, n. 2, fev. 2019. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/4201 Acesso em: 07 fev. 2022.
SILVA, Edu Dias da. No jardim das leituras: similitudes e diferenças entre o lido e o vivido pelas formadoras de leitores do Distrito Federal: o caso da pós-graduação em Literatura da Universidade de Brasília. 140f. Tese (Doutorado em Literatura). UnB/IL/LET/PósLIT, Brasília, 2020. Disponível em https://repositorio.unb.br/handle/10482/40755 Acesso em 07 jul. 2022.
TEZANI, Thaís Cristina Rodrigues. As interfaces da pesquisa etnográfica na Educação. Revista Linhas, v. 5, n. 1, p. 1-17, 2004. Disponível em: http://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1237/1050 Acesso em: 07 jul. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Água Viva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude da aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.