Accessible digital academic publications produced by libraries in the academic environment for blind and low-vision students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.53859

Keywords:

Academic libraries, Visually impaired, ccessible digital academic publishing

Abstract

It considers that a Higher Education Institution is inclusive and accessible for visually impaired students when it carries out multidisciplinary communication in favor of their academic, scientific and social development in society. Related disciplines such as Information Science, Education and Technologies, whether Information or Assistive, emerge in this context as analogous, and contribute to the emergence of a new information profile that meets contemporary pluralities in the academic environment. This ongoing research aims to investigate how the production and dissemination of accessible digital academic publications in university libraries can contribute to the access, permanence and academic training of blind and low-vision students studying at the Federal University of Bahia. The methodological procedure was a descriptive, qualitative case study. The techniques used to collect data were interviews, direct observation and bibliographical research. The research shows that the exchange service for accessible digital academic publications that university libraries have been carrying out emphasizes their social role in promoting and disseminating information in the academic environment, collaborating with the educational and professional process of visually impaired students, but needs to be widely disseminated to the community it serves.

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Author Biographies

Nelijane Campos Menezes, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

  Coordenadora do Núcleo de Acessibilidade Informacional do Sistema de Bibliotecas da UFBA. Servidora / Técnica administrativa lotada no Sistema de Bibliotecas da UFBA. Graduada em Biblioteconomia e Documentação pelo Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Pós-graduação em Comportamento Organizacional e Gestão de Pessoas pela Escola Superior Aberta do Brasil - ESAB. Integrante do grupo de pesquisa em Educação, Inclusão e Diversidade - EDUCID, do Programa de Pós- Graduação em Gestão e Tecnologias aplicadas à Educação (GESTEC/UNEB) e do Grupo de pesquisa em Informação Digital, Ensino e Aprendizagem - GEIDEA (PPGCI/UFBA). Mestranda em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI/UFBA). 

Sérgio Franklin Ribeiro da Silva, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Sérgio Franklin é professor Associado 1 da Universidade Federal da Bahia (UFBA), onde atua como docente nos cursos de Arquivologia e Biblioteconomia. Desenvolve a pesquisa: peer review e as perspectivas paradigmáticas (nos procedimentos da comunicação científica) diante das tecnologias eletrônicas, da credibilidade e da transparência; avaliação e qualidade em serviços de informação com proposta de indicadores de gestão. Participa da comissão editorial do periódico acadêmico PontodeAcesso como editor chefe e contribui como parecerista regular de periódicos acadêmicos. O professor é Doutor em Ciência da Informação pelo PPGI/UFBA, 2016. Possui graduação em Letras com Inglês pela Universidade Católica do Salvador (1988), mestrado em Ciências da Informação pela Universidade de Brasília-UnB (1999) e especialização em Arquivologia pela Universidade Federal da Bahia (1989)- UFBA.especialização em Língua Inglesa pela Associação Cultural Brasil-Estados -Unidos-ACBEU,(1979). 

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Published

2024-07-19

How to Cite

Menezes, N. C., & Silva, S. F. R. da. (2024). Accessible digital academic publications produced by libraries in the academic environment for blind and low-vision students. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 17(2), 364–381. https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.53859