Public libraries, Ranganathan and the 2030 Agenda: possible dialogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.53676

Keywords:

Public libraries, Ranganathan, Agenda 2030

Abstract

Access to secure information is one of the conditions for democracy to be consolidated and for citizens to be increasingly active in the community. The 2030 Agenda guides society towards a path of sustainable development through the 17 goals proposed by the United Nations and, in this context, the public library presents itself as a space that provides access to this information and knowledge. When Ranganathan published the 5 fundamental laws of librarianship in the 1930s, he envisioned the democratization of libraries and, consequently, of information. This article therefore aims to discuss the convergence of aspects inherent to public libraries, based on Ranganathan's first two laws, tracing possible dialogues with the purposes disseminated in Agenda 2030, considering the Brazilian context. In order to produce this reflective alignment, a social approach was used, with a qualitative design, based on bibliographical research as a technical procedure. It concludes by pointing out the indispensability of the presence of Ranganathan's laws in librarianship, highlighting the role of public libraries in promoting the 2030 Agenda. And it points to the need for investment in popularizing this institution in Brazil, as one of the ways of strengthening the democratic ethos regarding access to information and the exercise of citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Oliveira da Silva, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Departamento de Biblioteconomia, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Bacharelado em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. Bacharelado e Licenciatura em Letras pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Aluna no Mestrado Profissional em Biblioteconomia - PPGB/UNIRIO. Membro do Grupo de Pesquisa Bibliotecas, Memória e Resistência. Professora da Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro.

Daniele Achilles, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Departamento de Biblioteconomia, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Bacharel em Biblioteconomia. Mestrado e Doutorado em Memória Social pelo Programa de Pós-Graduação em Memória Social (PPGMS/UNIRIO). Doutorado Sanduíche em Ciência da Informação pela Universidad de Antioquia (UdeA), Medellín, Colômbia. Professora Associada do Departamento de Biblioteconomia (UNIRIO), do Mestrado Profissional em Biblioteconomia (PPGB/UNIRIO) e do Programa de Pós-Graduação em Memória Social, Linha de Pesquisa Memória, Subjetividade e Criação (PPGMS/UNIRIO). Líder do Programa de Extensão Comunidade de Práticas em Bibliotecas Públicas. Líder do Grupo de Pesquisa Bibliotecas, Memória e Resistência, CNPq.

References

Bernardino, M. C. R. Biblioteca Pública e sua atuação na sociedade. Revista Fontes Documentais, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 57–71, 2022. Disponível em: https://periodicos.ifs.edu.br/periodicos/fontesdocumentais/article/view/1354. Acesso em: 19 jul. 2023.

Campos, Maria L. de Almeida. As Cinco Leis da Biblioteconomia e o exercício profissional. Disponível em: https://www.conexaorio.com/biti/mluiza/index.htm. Acesso em: 19 jul. 2023.

DESMONTE das Bibliotecas Públicas Evidencia o Desinvestimento Cultural e Educacional no Brasil. Jornal da USP, São Paulo, 2 set. 2022. Disponível em: <https://jornal.usp.br/atualidades/desmonte-das-bibliotecas-publicas-evidencia-o-desinvestimento-cultural-e-educacional-no-brasil/>. Acesso em: 20 jul. 2023.

Figueiredo, N. M. de. A modernidade das cinco leis de Ranganathan. Ciência da Informação, Brasília, v. 21, n. 3, 1992. DOI: 10.18225/ci.inf.v21i3.430. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/430. Acesso em: 19 jul. 2023.

IFLA. The public library: a living force for popular education. 1949. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/public-libraries/documents/unesco-public-library-manifesto-1949.pdf. Acesso em 19 jul. 2023.

IFLA. Manifesto da IFLA/UNESCO sobre Bibliotecas Públicas. 1972.

IFLA. Manifesto da IFLA/UNESCO sobre Bibliotecas Públicas. 1994. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/public-libraries/publications/PL-manifesto/pl-manifesto-pt.pdf. Acesso em: 19 jul. 2023.

IFLA. Declaração de Lyon sobre o Acesso à Informação e Desenvolvimento. 2014. Disponível em: https://www.lyondeclaration.org/content/pages/lyon-declaration-pt.pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.

IFLA. Acesso e oportunidade para todos: como as bibliotecas contribuem para a Agenda 2030 das Nações Unidas. Haia: IFLA, 2016. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/ hq/topics/libraries-development/documents/access-and-opportunityfor-all-pt.pdf. Acesso em: 19 jul. 2023.

IFLA. Declaração de Santiago: O acesso à informação para alcançar o desenvolvimento sustentável na América Latina e no Caribe. 2019. Disponível em: https://www.ifla.org/publications/declaracao-desantiago/. Acesso em: 19 jul. 2023.

IFLA. Manifesto da Biblioteca Pública IFLA-UNESCO 2022. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/6247. Acesso em: 19 jul. 2023.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílio Contínua – Educação 2023. IBGE, 2023. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv102002_informativo.pdf. Acesso em: 19 jul. 2023.

Instituto Pró-Livro. Retratos da Leitura no Brasil. 5ª ed. São Paulo, 2020. Disponível em: https://cbl.org.br/wp-content/uploads/2022/05/5a_edicao_Retratos_da_Leitura_no_Brasil_IPL-compactado-1.pdf. Acesso em: 19 jul. 2023.

Machado, E.; Elias Junior, A.; Achilles, D. A biblioteca pública no espaço público: estratégias de mobilização cultural e atuação sócio-política do bibliotecário. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, p. 115–127, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22671. Acesso em: 19 jul. 2023.

Oliveira, Zita Catarina Prates de. A biblioteca ‘fora do tempo’: políticas governamentais de bibliotecas públicas no Brasil, 1937 – 1989. Tese (Doutorado em Ciência da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/1437. Acesso em: 18 jul. 2023.

Organização das Nações Unidas (ONU). Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/sites/default/files/2020-09/agenda2030-pt-br.pdf. Acesso em 13 jun. 2023.

Ranganathan, S.R. As cinco leis da Biblioteconomia. Brasília: Briquet de Lemos, 2009.

Rizzi, Iuri Rocio Franco. As cinco leis da Biblioteconomia no Brasil. In: Lucas, Elaine Rosangela de Oliveira; Corrêa, Elisa Cristina Delfini; Eggert-Steindel, Gisela (Org.). As contribuições de Ranganathan para a Biblioteconomia: reflexões e desafios. São Paulo: FEBAB, 2016. p.30-42. Disponível em: https://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/921/1/As_contribuicoes_de_Ranganathan.pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.

Sousa, M. E. P.; Targino, M. das G. Cinco Leis da Biblioteconomia / Cinco Leis de Ranganathan: resistindo bravamente ao tempo. Ciência da Informação em Revista, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 11–29, 2016. DOI: 10.28998/cirev.2016v3n1b. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/2334. Acesso em: 19 jul. 2023.

VI RELATÓRIO Luz da Sociedade Civil da Agenda 2030 de Desenvolvimento Sustentável. Brasil. Disponível em: https://brasilnaagenda2030.files.wordpress.com/2022/07/pt_rl_2022_final_web-1.pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.

Published

2024-07-22

How to Cite

Silva, R. O. da, & Achilles, D. (2024). Public libraries, Ranganathan and the 2030 Agenda: possible dialogues. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 17(2), 249–265. https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.53676