Informational Literacy for a Liberating Education: a transdisciplinary approach between Information Science and Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v15.n2.2022.39495

Keywords:

information literacy, Education, Information Society, Knowledge Society, Paulo Freire

Abstract

This article, with a transdisciplinary approach, aims to bring together the concepts of Information Literacy (ALFIN), a conceptual category reflected in Information Science, and Liberating Education, a concept coined by pedagogue Paulo Freire. The reflections proposed here are based on studies by Freire (1968; 1977; 1979; 1987; 1983; 1996) and Information Science, such as Area (2015, 2014, 2010) and Cuevas-Cerveró, Marques and Paixão (2014 ), as well as in UNESCO documents (2003; 2006; 2013) that emphasize the need to incorporate the precepts of Information Literacy for the formation of informationally and critically autonomous citizens. This is By reflecting on the intertwined precepts, in this discussion, the need to encourage and develop the critical sense of citizens to recognize the veracity of information for citizen education is perceived. Liberating education presupposes that Digital Technologies of Information and Communication (TDIC) must consider in its foundations the objectification of a dialogical, consensual and collaborative practice of the subjects participating in this action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pablo Boaventura Sales Paixão, Universidade Federal de Sergipe, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação e do Conhecimento, Aracaju, SE, Brasil

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Complutense de Madri (2016), com título revalidado pela Universidade de Brasília (UnB). Professor permanente voluntário do Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação e do Conhecimento, da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Integrante dos Grupos de Estudos em Comunicação, Educação e Sociedade - GECES (UNIT/CNPq); Competência em Informação (UnB/CNPq) e do Núcleo de Estudos em Mediação, Apropriação e Gestão da Informação e do Conhecimento (NEMAGI/UFS). Atualmente é Assessor de Comunicação e Eventos, além de Coordenador de Pesquisa e Extensão do Instituto Federal de Sergipe (IFS) - Campus Socorro.

Aurora Cuevas-Cerveró, Universidad Complutense de Madrid, Faculdad de Ciências da Documentación, Madrid, España

Doutorado em Documentação pela Universidade Carlos III de Madrid (2005) e Pós-doutorado na Universidade de Brasília. Graduação em Filosofia e Ciências da Educação pela Universidade Complutense de Madrid (1987). Atualmente é professora titular na Universidade Complutense de Madrid, Faculdade de Ciências de la Documentação, Departamento Biblioteconomia e Documentação.

Ronaldo Nunes Linhares, Universidade Tiradentes, Programa de Pós-graduação em Educação, Aracaju, SE, Brasil

Professor do Programa de Pós Graduação em educação da Universidade Tiradentes e professor da Rede Estadual de Educação de Sergipe. Licenciado e Bacharel em História pela Universidade Federal de Sergipe (1986), Especialização em Educação Tecnológica pelo/IFMG, com mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (1996), doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (2003) e Pós Doutoramento pela Universidade de Aveiro/Portugal.

References

ALA-MUTKA, Kirsti. Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2011. Disponível em: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC67075_TN.pdf. Acesso em: 2 fev. 2020.

AREA, Manuel. Reconstruir el discurso pedagógico para la escuela de la sociedad digital. In: PABLOS, J. de. (coord.). Los centros educativos ante el desafío de las tecnologías digitales. Madrid: Editorial La Muralla, 2015.

BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/Educação: um campo em ação. In: FIDALGO, António; SERRA, Paulo (orgs.). Actas do III Sopcom, VI Lusocom e II Ibérico. Covilhã: Universidade da Beira Interior, 2004.

BELL, Daniel. O Advento da Sociedade Pós-Industrial. São Paulo: Cultrix, 1974.

BENEDITO-RUIZ, E. Infoxication 2.0. In: THOMAS, Michael. (Ed.). Handbook of Research on Web 2.0 and Second Language Learning. Pennsyvania: IGO-InfoSci, 2009. p. 60-79.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2012.

CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

CASTELLS, Manuel. El poder de las redes. Vanguardia Dossier, [S.l.], n. 50, p. 6-13, 2014.

CASTELLS, Manuel. O poder da comunicação. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2015.

CHOO, Chun Wei. A organização do conhecimento. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2003.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multialfabetización: nuevas alfabetizaciones, nuevas formas de aprendizaje. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, [S.l.], n. 98-99, p. 53-91, 2010.

CUEVAS-CERVERO, Aurora; MARQUES, Marcia; PAIXÃO, Pablo Boaventura Sales. A alfabetização que necessitamos: informação e comunicação para a cidadania. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 24, p. 35-48, 2014.

CUEVAS-CERVERÓ, Aurora. Alfabetización en información y educación a distancia: una relación necesaria. In: LINHARES, Ronaldo; VERSUTI, Adrea (orgs.). As redes sociais e seu impacto na cultura e na educação do século XXI. Fortaleza: UFC Edições, 2012, p. 85-112.

CORNELLA, Alfons. Infoxicación: buscando un orden en la información. Zero Factory, 2004. Disponível em: http://www.infonomia.com/wp-content/uploads/2014/05/948_infoxicacion.pdf. Acesso em: 2 abr. 2020.

D’AMARAL, Márcio Tavares. Sobre “sociedade do conhecimento”: um labirinto e uma saída. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 152, p. 33-42, 2003.

DAVIS, Paul; FORAY, Dominique. Uma introdución a la economia y a la sociedade del saber. Revista Internacional de Ciencias Sociales, [S.l.], n. 171, p. 1-22, 2002.

DELORS, Jacques et al. (org.) Educação: um tesouro a descobrir. In: Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Unesco; MEC; Ed. Cortez, 2006.

DEMO, Pedro. Aprendizagens e novas tecnologias. Roteiro, [S.l.], v. 36, p. 9-32, 2011.

EUROPEAN UNION. Recommendation the European Parliament and the Council of 18 December 2006 on Key Competences for Lifelong Learning. Official Journal of the European Union, European Union, 2006. (962/EC), L394/10-18.

FERRARI, Anuska. Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2012. Disponível em: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC68116.pdf. Acesso em: 10 dez. 2020.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. In: FREIRE, Paulo (org.). A importância do ato de ler: em três textos que se completam. 3. ed. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 1983. p. 11-24.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.

FREIRE, Paulo. Educação Como Prática da Liberdade. 32 reimpr. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1967.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 32. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

FUKS, Saul. A Sociedade do Conhecimento. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 152, p. 75-101, 2003.

GÓMEZ HERNÁNDEZ, José Antônio. Alfabetización informacional: cuestiones básicas. Anuario ThinkEPI, [S.l.], p. 43-50, 2007.

GORZ, André. O imaterial: conhecimento, valor e capital. São Paulo: Annablume, 2005.

JANSSEN, José; STOYANOV, Slavi. Online Consultation for a Framework on Digital Competence. Seville: Joint Research Centre, 2012. Disponível em: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC73694/final%20online%20consultation%20report%20and%20cover.pdf. Acesso em: 22 mar. 2020.

JORENTE, Maria José Vicentini; SANTOS, Plácida Leopoldina; VENTURA, Amorim da Costa. Web social e intersemioses digitais: apontamentos para inovação e inclusão no compartilhamento do conhecimento. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 11. Anais[...] Rio de Janeiro, 25-28 Out. 2010.

LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. Nuevos alfabetismos: Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Madrid: Morata, 2009.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. 1. ed. São Paulo : Editora 34, 1999.

MATTELART, Armand. Sociedade do conhecimento e controle da informação e da comunicação. In: ENCONTRO LATINO DE ECONOMIA POLÍTICA DA INFORMAÇÃO, COMUNICAÇÃO E CULTURA, 2005. Salvador. Anais[...]. Salvador, 5, Maio, 2005, p. 1-22.

NOVOA, Antônio. Em busca da liberdade nas universidades: para que serve a pesquisa em educação? Educação Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 1, p. 263-272, 2015.

PASSETTI, Edson; FREIRE, Paulo. Conversação libertária com Paulo Freire. São Paulo: Imaginário, 1994-1995.

PINTO, Maria; TIRADO, Alejandro Uribe. Las bibliotecas públicas híbridas en el marco de la Alfabetización Informacional. Revista Española de Documentación Científica, [S.l.], p. 136-168, 2012.

ROBREDO, Jaime; CUNHA, Murilo B. Documentação de hoje e de amanhã. 2. ed. Brasília, 1986.

ROJO, Roxane. Escola conectada: os multiletramentos e as TICS. São Paulo: Parábola, 2013.

ROSZAK, Theodore. O culto da informação: o folclore dos computadores e a verdadeira arte de pensar. São Paulo: Brasiliense, 1988.

TOFFLER, Alvin. Future Shock. New York: Random House, 1970.

TOFFLER, Alvin. The Future as a Way of Life. Horizon magazine, [S.l.], v. 7, n. 3, 1965.

UNESCO. Alfabetização como liberdade. Brasília: UNESCO; MEC, 2003.

URBANO, Cristóbal. Algunas reflexiones otoñales a propósito de la ‘infoxicaxción’. Notas ThinkEPI, 2009.

WILSON, Carolyn et al. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília: Unesco; UFTM, 2013.

WOLTON, Dominique. Informar não é comunicar. Porto Alegre: Sulina, 2010.

Published

2022-08-22

How to Cite

Paixão, P. B. S., Cuevas-Cerveró, A., & Linhares, R. N. (2022). Informational Literacy for a Liberating Education: a transdisciplinary approach between Information Science and Education. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 15(2), 534–551. https://doi.org/10.26512/rici.v15.n2.2022.39495

Most read articles by the same author(s)