Detecting and avoiding plagiarism in an academic context

description of a project developed within an undergraduate course in Information Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v14.n3.2021.36185

Keywords:

Information Science, Academic plagiarism, Plagiarism detection, Project based learning

Abstract

A proposal for an intervention project to avoid academic plagiarism settled, using a project-based learning approach, in a curricular unit of an Information Science undergraduate course is presented. Theoretical context is based on a literature review on the concept of plagiarism and on digital tools for detecting plagiarism. The methodology and objectives of the project to detect and avoid plagiarism are described, and the outputs from its implementation are presented. Special emphasis is placed on the identification, analysis and evaluation of 10 digital plagiarism detection tools, based on a grid of criteria defined for this purpose. This procedure resulted in the selection of the three best tools (PlagScan, Urkund and Plag.pt), which are presented in more detail. In addition, materials designed to be used in a strategy to avoid plagiarism in an academic community are presented. The relevance of the work is based on the testimony of innovative didactic practices in an Information Science graduate course, through the use of project-based learning. The spreading and evaluation of plagiarism detection tools, framed in a broader strategy to fight plagiarism in an academic environment, is also a relevant output of this paper.

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Author Biographies

Ana Lúcia Terra, Universidade de Coimbra, Faculdade de Letras, Departamento de Filosofia, Comunicação e Informação, Coimbra, Portugal

Ana Lúcia Terra é Professora Auxiliar do Departamento de Filosofia, Comunicação e Informação, da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, Portugal, desde novembro de 2020. Foi Professora Adjunta no Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, do Instituto Politécnico do Porto, de outubro de 2002 a novembro de 2020. É doutorada em Ciências Documentais pela Universidade de Coimbra, Licenciada em História e Mestre em História Moderna pela mesma instituição. Fez os Cursos de Especialização em Ciências Documentais (Opção Arquivo e Biblioteca/Documentação) também pela Universidade de Coimbra. Desde 2002, leciona na área da Ciência da Informação, na Licenciatura em Ciências e Tecnologias da Documentação e Informação e no Mestrado em Informação Empresarial, tendo também lecionado no Curso de Especialização Pós-Graduada em Gestão de Bibliotecas Escolares. Em 2009, foi galardoada com o Prémio Raul Proença. Tem dedicado a sua investigação à gestão da informação, ao comportamento informacional e à organização e representação da informação.

Diogo Moreira, Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Porto, Portugal

Licenciado em Ciências e Tecnologias da Documentação e Informação, pelo Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, do Instituto Politécnico do Porto, Portugal.

Filipa Gomes, Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Porto, Portugal

Licenciada em Ciências e Tecnologias da Documentação e Informação, pelo Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, do Instituto Politécnico do Porto, Portugal.

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Published

2021-10-08

How to Cite

Terra, A. L., Moreira, D. ., & Gomes, F. (2021). Detecting and avoiding plagiarism in an academic context: description of a project developed within an undergraduate course in Information Science. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 14(3), 742–763. https://doi.org/10.26512/rici.v14.n3.2021.36185