The University Library in Brazil

the challenge of participating in scientific and technological development in the second half of the 20th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.35717

Keywords:

Academic library, Scientific and technological development, National Plan of Academic Libraries, Library planning

Abstract

It is about a historic contextualization of the Brazilian university library related to the development of Science and Technology in contemporary Brazil. It is based on the narrative in the practice of History of Science to unveil the participation of the university library in the scientific and technologic development, once it is located in the university and is one of the fundamental pillars of the research in postgraduate studies. For that, it is passed by a process of library planning when suiting the constructive action to articulate the dissemination of scientific information needed to support the national research, based on the planning of policies of sectoral and national development, in the economic, scientific, technological and educational point of view. In this sense, it is needed to change the reality of university library, considering a suiting of its main function of knowledge transference directed to the context of expansionist euphoria of the second half of the 20th century. This way, efforts are guided in the structuring of university library as a sectoral planning, culminating in the second half of the 1980s with the creation of the National Plan of University Libraries (PNBU), which optimizes the participation of university library as a support to researches in universities, the main vector of improvement of the Brazilian science.

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Author Biographies

Edilene Toscano Galdino dos Santos, Universidade Federal da Paraíba, Departamento de Ciência da Informação, João Pessoa, PB, Brasil

Doutora em História e Filosofia da Ciência pela Universidade de Évora (Portugal). Mestra em Biblioteconomia e Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal da Paraíba. Professora Adjunta no Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba. Experiência com ênfase em Biblioteconomia.

Eliany Alvarenga de Araújo, Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Informação e Comunicação, Goiânia, GO, Brasil

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (UnB) com bolsa CAPES. Coordenadora do Núcleo de Pesquisa em Gestão, Políticas e Tecnologias da Informação-NGPTI/UFG. Mestrado em Biblioteconomia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Professora Titular na área de Fundamentos Epistemológicos em Ciência da Informação, Biblioteconomia e Arquivologia, da Faculdade de Informação e Comunicação (FIC) da Universidade Federal de Goiás (UFG). Coordenadora do Curso de Gestão da Informação, da Universidade Federal de Goiás-UFG (2019/2020). 

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Published

2022-06-25

How to Cite

Santos, E. T. G. dos, & Araújo, E. A. de. (2022). The University Library in Brazil: the challenge of participating in scientific and technological development in the second half of the 20th century. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 15(1), 6–24. https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.35717

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