Security in the use and sharing of data on social networking by high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v14.n1.2021.29929

Keywords:

Information security, Social networks, Information literacy, User studies, Teenagers

Abstract

 

Abstract ”“Digital media, especially social networks, have transformed society and the way of relating. This research aimed to identify the knowledge of high school students about internet security. As a methodology for data collection, an electronic questionnaire with 85 questions was used. The 217 research participants are high school students from a private school in the interior of São Paulo (Brazil). As a result, it appears that 98% of students use some social networking and the home and school are the places where they use the internet; 71% of students said they had already received images of naked people or having sex; images were accessed mainly through social networking; The subject more searched was "ways to get thin"; 71% of students consider they know more about the internet than their parents. The main conclusion is that given the finding that adolescents have adopted risky behaviors in the use of social networking and have not received proper guidance in this regard, the school has a key role in preparing students to deal safely with the informational universe to which they have daily access, but the school also needs to prepare itself to be able to exercise this role properly.

 

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Author Biographies

Rodrigo Barbosa de Paulo, Universidade Estadual Paulista, Departamento de Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil

Doutorando e mestre em Ciência da Informação (UNESP- Marília), bacharel em Biblioteconomia (UNESP- Marília), técnico em Magistério ( CEFAM-Marília), membro do grupo de estudo Comportamento e Competência informacionais (Unesp/Marília). 

Helen de Castro Silva Casarin, Universidade Estadual Paulista, Departamento de Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil

Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1992), mestrado em Ensino na Educação Brasileira pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1996), doutorado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002) e Livre-Docência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2011). Atualmente é professor Associado do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. É bolsista Produtividade em Pesquisa CNPq e líder do grupo de pesquisa "Comportamento e competência informacionais". Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Biblioteconomia, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamento informacional, competência informacional e biblioteca escolar .

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Published

2021-01-16

How to Cite

Paulo, R. B. de, & Casarin, H. de C. S. (2021). Security in the use and sharing of data on social networking by high school students. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 14(1), 91–113. https://doi.org/10.26512/rici.v14.n1.2021.29929