The use of digital technologies in art museums the case of the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía: rethinking Guernica

Authors

  • Patricia Lira Universidade de São Paulo, Escola de Comunicação e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, São Paulo, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0003-1615-5755
  • Giovana Deliberali Maimone Universidade de São Paulo, Escola de Comunicação e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, São Paulo, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0002-4150-8084

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.29502

Keywords:

digital Technologies. Art museum. digital humanities. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Abstract

The Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid, Spain) admittedly uses digital technologies to foster access and diffusion of its collections. This paper presents a specific project from the Museum: Repensar Guernica, website that, through the conjunction of the processes that underlie the museum and the archive, adds as much information as possible about the Pablo Picasso's masterpiece Guernica. The platform goal is to achieve a general audience, from Art History specialists to more varied curious about the subject. As of the Repensar Guernica case study, we prove how digital tools, as virtual exhibitions, online catalogs, and portals, are fundamental to improve and to democratize access for museum collections and archives. The methodology uses the bibliographical review about the digital technologies in the museums and has in mind some issues from the Digital Humanities, like the impact caused by the technology on the preservation of traditional sources of research.

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Author Biographies

Patricia Lira, Universidade de São Paulo, Escola de Comunicação e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, São Paulo, SP, Brasil

Possui Graduação em Bacharelado em História pela Universidade de São Paulo (2003) e Especialização em Gestão Arquivística pela Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (2015). Atualmente é mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Atua profissionalmente como Supervisora da Área de Acervo do Museu da Imagem e do Som de São Paulo, bem como em projetos de preservação de arquivos pessoais. É docente em cursos voltados à preservação de acervos audiovisuais. 

Giovana Deliberali Maimone, Universidade de São Paulo, Escola de Comunicação e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, São Paulo, SP, Brasil

Professora da Universidade de São Paulo (USP) no curso de Informação e Cultura (CBD) da Escola de Comunicações e Artes (ECA). Doutora em Ciência da Informação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (2013). Mestre em Ciência da Informação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2007). Bacharel em Biblioteconomia e Ciência da Informação pela Universidade Federal de São Carlos (2005). Estuda Ciência da Informação, com ênfase na área de Organização do Conhecimento e Representação da Informação, atuando principalmente em Análise Documentária, Linguística, Terminologia e Representação de Documentos visuais, Sonoros e Cinematográficos. Mãe de um filho (Licença Gestante: 13/06/2016 a 09/12/2016).

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Published

2020-02-04

How to Cite

Lira, P., & Maimone, G. D. (2020). The use of digital technologies in art museums the case of the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía: rethinking Guernica. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(1), 239–252. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.29502

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