Candangas words

videonarrative of women in the construction and consolidation of Brasília and the Federal District

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48498

Keywords:

Candanga Women, Pragmatic Approach, Videonarrative, Public Archive of the Federal District

Abstract

This article presents the video narrative production process about the trajectory of a candanga woman, wishing to collaborate with the deconstruction of the myth of the official history of the construction of the Federal Capital. The emancipatory potential of reports by peripheral women who actively participated in this period in the Oral History Program of the Public Archive of the Federal District was identified; the Pragmatic Approach was applied to the narrative composed from one of these reports to assume voice and word as an act of remembrance and creation of new meanings and investigated the aesthetics of videonarrative as a way to pluralize and affirm the protagonism of women in the history of the Federal District.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jemima Tavares de Medeiros, Universidade de Brasília - UnB, Brasília/DF, Brasil

He holds a master's degree in Compositional Processes for Scenes from the University of Brasília (2022). Degree in Performing Arts from the University of Brasília (2018). Her research areas cover the following topics: intersectional feminism, narratives, theater, dramaturgy and direction.

Sonia Tavares Medeiros, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF), Brasília/DF, Brasil

Licenciada em Pedagogia desde 2000. Com especialização Lato-senso em orientação educacional, políticas públicas de gênero e raça e filosofia e existência.  É orientadora educacional na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal desde 2008. Atualmente dedica-se aos estudos e práticas envolvendo: gênero, raça e interseccionalidades e arte-educação.

Sulian Vieira Pacheco, Universidade de Brasília - UnB, Brasília/DF, Brasil

Doutora em Artes pela Universidade de Brasília, Mestre em Teatro Aplicado pela Univesity of Manchester (UK) e Bacharela em Interpretação Teatral pela UnB. É professora do Departamento de Artes Cênicas desde 2002, onde também atua no PPG-CEN. 

References

ArPDF. Arquivo Público do Distrito Federal. Depoimentos de Histórias Orais I - Catálogo 2010

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994 e 2012.

COSTA, Rafael Wagner dos Santos. Jogo de Cena: o jogo de encenação, fabulação e invenção. Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual. São Paulo: USP, v.3, n.1, pp 1-22, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.22475/rebeca.v3n1.93 / Acessado em 06 mar 2020.

COUTINHO, Eduardo. JOGO em Cena. 2007. Disponível em: https://globoplay.globo.com/jogo-de-cena/t/pPYVdYWmz2/ Acessado em 6 mar 2020.

DAVINI, S. Vocalidade e Cena: Tecnologias de Treinamento e Controle de Ensaio. Folhetim - Teatro do Pequeno Gesto, nº 15, Rio de Janeiro: Rioarte, pp. 56-73, 2002.

LINS, Consuelo. O documentário de Eduardo Coutinho: televisão, cinema e vídeo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

LINS, Consuelo; MESQUITA, Cláudia. Filmar o real: sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

OTTONI, Paulo. John Langshaw Austin e a visão performativa da linguagem. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, v. 18, pp. 117-143, 2002.

VIEIRA, Sulian; LIGNELLI, César. Narrativas atitudes e parâmetros do som: A voz e a palavra em uma aproximação pragmática. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 4-13, 2018. DOI: 10.20396/pita.v7i2.8651448. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8651448 - Acesso em: 4 jan. 2022.

VIEIRA, Sulian. A voz como produção corporal: o Princípio Dinâmico dos Três Apoios. Práticas Poéticas Vocais II. Uberlândia: Universidade de Uberlândia, 2016.

VIEIRA, Sulian. Composição da Memória: a letra, o corpo e a palavra em cena. Revista VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte. Brasília: PPG-Arte, v. 14, n. 01, pp. 19-34, 2015.

VIEIRA, Sulian. A questão do estilo no teatro: Abordagens de Textos Teatrais entre Tradições Estéticas Ocidentais. Tese de Doutorado. Universidade de Brasília, Instituto de Artes, Programa de Pós-Graduação em Arte, 2013.

Published

2023-06-29

How to Cite

Medeiros, J. T. de, Medeiros, S. T., & Pacheco, S. V. (2023). Candangas words: videonarrative of women in the construction and consolidation of Brasília and the Federal District. Voz E Cena (Voice and Scene), 4(01), 99–125. https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48498

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.