Creating Voices, Narrating Women

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48489

Keywords:

Voice, Integrative Practices, Storytelling, Narrative Feminist Theatre, Sound Healing

Abstract

In this text, we reflect on the creative process developed in the Thematic Seminar Creating Voices, Narrating Women, taught in 2023 in the Graduate Program in Performing Arts at Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). The discipline was configured as a practical creative laboratory in which integrative vocal practices were studied, and vocal poetics applied to storytelling for a possible feminist narrative theater, in a search for the poetic-political-integrative dimension of the voice in storytelling of stories that heal. In this process, we associated life stories and songs with the text A Room of One's Own, by Virginia Woolf. Theoretically, we weave reflections from practical experiences in dialogue with some Feminist Critical Theory authors. At the end of the course, we present the performance soirée Narrar Mulheres, at UDESC CEART, in the city of Florianópolis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiane Dordete , Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, Florianópolis/SC, Brasil

Professora Associada IV do Departamento de Artes Cênicas da UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina, na área de voz/interpretação, e do Programa de Pós-graduação em Teatro da UDESC. Diretora de Extensão, Cultura e Comunidade do Centro de Artes da UDESC (gestão 2017-2021). Doutora e Mestra em Teatro pela UDESC. Bacharela em Artes Cênicas com habilitação em Interpretação Teatral pela FAP - Faculdade de Artes do Paraná (UNESPAR). Foi conselheira Estadual de Cultura de Santa Catarina na representação da FECATE - Federação Catarinense de Teatro, entre os anos de 2017 e 2019. É membra do Conselho Municipal de Políticas Culturais de Florianópolis, representando a UDESC (2019-2021). É membra da Comissão de Avaliação de Incentivo à Cultura - CAIC, de Florianópolis, representando a UDESC. É membro da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas (ABRACE). É atriz, diretora, dramaturga, contadora de histórias e poeta. Pesquisa nas áreas de voz, atuação, performance, teatro performativo, teatro narrativo, contação de histórias, teatro feminista, teoria crítica feminista e estudos de gênero.

Meran Muniz da Costa Vargens, Universidade Federal da Bahia - UFBA, Salvador/BA, Brasil

Atriz e diretora teatral, possui graduação em Educação Artística, Habilitação Em Artes Cênicas pela Universidade Católica do Salvador (1985), especialização em Composição Coreográfica pela Escola de Dança UFBA (1994), mestrado em Ma In Theatre Arts Performance - University of London (1997), doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (2005) e pós-doutorado pelo Instituto de Artes da UNICAMP - SP (2010). Pós-doutorado pelo Centro de Letras e Artes da UNIRIO (2016). Atualmente é professora Associado I da Escola de Teatro da Universidade Federal da Bahia. Desempenha-se como coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC-UFBA) desde março de 2017.

References

CAVARERO, Adriana. Vozes Plurais: filosofia da expressão vocal. Trad. Flávio Terrigno Barbeitas. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2011.

FEDERICI, Silvia. O ponto zero da revolução: trabalho doméstico, reprodução e luta feminista. Tradução Coletivo Sycorax. São Paulo: Editora Elefante, 2019.

MIRANDA, Maria Brígida de. Colcha de Memórias: epistemologias feministas nos estudos das artes da cena. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas. v. 3, n. 33, 2018.

MIRANDA, M. B. de. Rainhas, sutiãs queimados e bruxas contemporâneas - reflexões a partir da montagem Vinegar Tom. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 11, p. 133-146, 2008.

WOOLF, Virgínia. Um teto todo seu. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Círculo do livro, 1990. Disponível em: https://iedamagri.files.wordpress.com/2014/07/uma-hipotc3a9tica-irmc3a3-de-shakespeare-um-teto-todo-seu.pdf .

Published

2023-06-29

How to Cite

Dordete , D., & Vargens, M. M. da C. (2023). Creating Voices, Narrating Women. Voz E Cena (Voice and Scene), 4(01), 12–25. https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48489

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)