Sound Bodies in Performance
brands and subjectivities
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31584Keywords:
Body, Performance, Subjectivities, Sensoriality, VoiceAbstract
The present work aims to reflect on some aspects of bodies in a performance situation, observing the integration of movement, sound, and gesture. For this, he dialogues with the following authors: Azevedo, Merleau Ponty, Nóbrega, Pereira, Rolnik and Zumthor. Considering the poetic body as a living, sonorous body, embodied in the world, immersed in its social and cultural situation, affecting and being affected, it intends to problematize, in the context of the performing arts, the importance of subjectivities, brands and sensoriality.
Downloads
References
ARTAUD, Antonin. O Teatro e seu Duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
AZEVEDO, Sonia. Memória: criação e recepção nas artes da presença. In: Anais do VII Congresso ABRACE, TEMPOS DE MEMORIA: Vestígios, Ressonâncias e Mutações. Porto Alegre, 2012.
AZEVEDO, Sonia. O Papel do Corpo no Corpo do Ator. São Paulo: Perspectiva, 2017.
CARLSON, Marvin. Performance, uma introdução crítica. Belo Horizonte. UFMG, 2009.
DAL FARRA, Zebba. Palavra Muda. In: MEDEIROS, Fábio Henrique Nunes. Contação de Histórias: Tradição, Poéticas e Interfaces. São Paulo: Edições SESC, 2015. pp. 274-287.
FERREIRA, Gilmar Leite. Corpo e Poesia: para uma educação do sensível. Curitiba: Appris, 2017.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. 4ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
NÓBREGA, Terezinha Petrucia. Corporeidades... Inspirações Merleau-Pontianas. NATAL: Editora do IFRN, 2016.
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
PEREIRA, Eugênio Tadeu. PEREIRA, Eugênio Tadeu. Práticas Lúdicas na Formação Vocal em Teatro. 1ª ed. São Paulo: Hucitec, 2015.
ROLNIK, Suely. Pensamento, corpo e devir Uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico, Cadernos de Subjetividade, v. 01, n. 02, pp. 241-251, PUC/SP. São Paulo, set./fev., 1993.
ROLNIK, Suely. Uma Insólita Viagem à Subjetividade. Fronteiras com a Ética e a Cultura. In: LINS, Daniel (Org.). Cultura e Subjetividade: saberes nômades. Campinas: Papirus, 1997. pp. 25-34.
SCHECHNER, Richard. O que é performance? In: Performance studies: an introduccion, second edition. New York & London: Routledge, pp. 28-51, 2006.
SISTO, Celso. Textos e Pretextos sobre a arte de contar histórias. Belo Horizonte: Aletria, 2012.
ZUMTHOR, Paul. Escritura e Nomadismo. São Paulo: Ateliê Editorial, 2005.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à Poesia Oral. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.