Cartoons as Conveyers of Scientific Knowledge

Authors

  • Ana Paula Soares Veiga

DOI:

https://doi.org/10.18472/SustDeb.v6n2.2015.16010

Abstract

This essay shows how the illustrations created by Brazilian cartoonist Jean Galvão interact with
texts and other materials aimed at the dissemination of science, while they keep their own graphic
discourse and work as points of entry for readers to access scientific knowledge. This work
concludes that cartoon illustrations can act as instruments for social inclusion and citizenship
enhancement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BUENO, Wilson da Costa. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Inf. Inf.,
Londrina, v. 15, n. esp., p. 1-12, nov. 2010.
DUARTE, Jorge. Instrumentos de Comunicação Pública. In: DUARTE, Jorge (org.). Comunicação Pública : Estado, mercado,
sociedade e interesse público. 2. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2009, p. 59-71.
FONTANARI, Rodrigo. A noção de punctum de Roland Barthes, uma abertura da imagem?. Paralaxe, São Paulo, n. 3, p.
63-76, mai. 2015.
PEREIRA, Alda. O poder da imagem na vulgarização científica. In: SOUSA, Cidoval; MARQUES, Nuno; SILVEIRA, Tatiana
(orgs.). A comunicação pública da ciência. Taubaté, SP: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2003, p. 139-147.
SANTOS-SILVA, Marcos A. A ilustração científica como parceira na conservação do Cerrado. Sustentabilidade em Debate,
Brasília, v. 6, n. 1, p. 200-217, jan-abr. 2015.

Published

2015-08-31

How to Cite

Veiga, A. P. S. (2015). Cartoons as Conveyers of Scientific Knowledge. Sustainability in Debate, 6(2), 307–325. https://doi.org/10.18472/SustDeb.v6n2.2015.16010

Issue

Section

Gallery