Alfabetizar é escolarizar

Authors

  • Alceu R. Ferraro Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Keywords:

alfabetização, escolarização, universalização, exclusão

Abstract

This paper presents some results of two researches on literacy and schooling, in Brazil and the State of Rio Grande do Sul, conducted in the last years with the support of CNPq. Comparative analysis have been developed, on the basis of two different criteria constructed with demographic census data. Theses analysis demonstrated very great inequalities in the literacy rates between states and municipalities, what becomes evident soon in the beginning of the schooling process. Usually, we apply illiteracy in relation to people of 15 or moreyears of age (UNESCO), or of 10 or more years of age. Having that in some municipalities the aim of 100% of literacy is already attained in the 8-years-age group, the research concludes that illiteracy should be taken into account much sooner - surely frorn the age of eightyears. That means that educational policies must consider thisfact. It is also proposed a modelfor the diagnosis of schooling, whose application needs a different form of presentation of the census data on the number ofyears of schooling of the population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alceu R. Ferraro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

 é professor titular da Universidade Católica de Pelotas, professor titular aposentado da UFRGS. Pesquisador do CNPq. 

References

Beisiegel, Celso (1997) “Considerações sobre a política da União para a educação de jovens e adultos analfabetos” in Revista Brasileira de Educação. São Paulo, n. 4, pp. 26-34, jan./abr.

Campobassi, Carlos Alberto. El analfabetismo en la Republica Argentina. Série Estúdios e Documentos n. 13. Ministério de Educación y Justícia. Centro Nacional de Documentación e Información Educativa (s.l. e s.d). 71 p.

Carvalho, José Carmelo Braz de; Kappel, Maria Dolores B. e Alves, Maria Isabel C. (1995) “Condições educacionais” in IBGE. Indicadores sociais: uma análise da Década de 1980. Rio de Janeiro: IBGE, pp. 283-296.

Ferraro (Ferrari), Alceu R. (1985) “Analfabetismo no Brasil: tendência secular e avanços recentes. Resultados preliminares”. Cadernos de Pesquisa, n. 52, São Paulo, pp. 35-49, fev.

___________. (1987)“Escolae produção do analfabetismo”in Educação e Realidade, v. 12, n. 2, Porto Alegre, pp. 81-96, jul./dez.

___________. (1990) “Analfabetismo e ensino fundamental: situação atual, tendência histórica e perspectiva para os anos 90”. Seminário Internacional de Alfabetização e Educação, Frederico Westphalen. Anais... Frederico Westphalen: FURI, pp. 31-51.

___________. (1992) “Atendimento escolar básico: problemas de diagnóstico” in Ferrari, Alceu Ravanello e outros. Escola Básica. Campinas: Cedes; São Paulo: Ande; ANPEd, Coletânea CBE, pp. 9-24.

___________. (1993) “Jovens e adultos analfabetos no Rio Grande do Sul. Trabalho” apresentado no II Seminário de Educação Fundamental de Jovens e Adultos. Porto Alegre, 4 a 5 de novembro, 8 p. (Inédito)

___________. (1991) “Analfabetismo no Rio Grande do Sul: sua produção e distribuição” in Educação e Realidade, v. 16, n. 1. Porto Alegre, pp. 3-30, jan./jun.

___________. (1996) “Alfabetização e escolarização de crianças e adolescentes no Rio Grande do Sul” in Cadernos de Educação, v. 5, n. 6. Pelotas, pp. 21-40, jun.

___________. (1997) Diagnóstico da alfabetização e escolarização no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: abril de. 40 p., mais 16 tabelas e 12 gráficos. (Relatório para o CNPq).

___________. (1998). “Analfabetismo no Rio Grande do Sul: crianças e adolescentes” in Cadernos de Educação, n. 10. Pelotas/RS, pp. 5-38, jun./jun.

___________. (1999) Alfabetização e escolarização no Brasil. Um diagnóstico. Porto Alegre, abril. (Relatório CNPq. 45p + tabelas e gráficos).

IBGE. Censo Demográfico. 1940, 1950, 1960, 1970, 1980, 1991.

___________. Contagem da População 1996. (Vol. I e H e CD I e H).

Konzen, Afonso Armando. (1995) “A educação é Direito” in Seminário Estadual "Projeto o Direito é Aprender", Porto Alegre. Caderno de Textos. Porto Alegre: FAMURS/AJURIS/ MPRGS e Brasília: UNICEF, pp. 12-16, nov. 1995.

Llomovate, Sílvia. (1989) Analfabetismo y analfabetos en Argentina. Buenos Aires: Mino Y Davila, Cuademos FLACSO.

Pólturzicki, Jósef. (1987). “Être alphabétisé et le rester: 1’expérience polonaise” in Perspectives, v. XVE, n. 2. Paris, pp. 287-295.

Torres, Rosa Maria. (1990). “Analfabetismo y alfabetización en América Latina y Caribe: entre la inércia y la ruptura” in Perspectives, v. XX, n. 4. Paris, p. 518.

Unesco. (1953) L ánalphabétisme dans divers pays. Etude statistique préliminaire sur la base des recensements effectuées depuis 1900. Paris: Unesco.

Published

2022-08-12

How to Cite

Ferraro, A. R. . (2022). Alfabetizar é escolarizar. Sociedade E Estado, 14(02), 323–348. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44364

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.