A cidade em close up — imagens e apropriações do espaço em campanha eleitoral
Keywords:
Imaginário urbano, espaço simbólico, identidades urbanas, poder local, carências sociais.Abstract
This article takes an analytical look at the speeches and practices of a number of different candidates during the municipal elections of 1996, highlighting points of convergence and the typical symbolism of what could be called the “urban vision of the election campaign". The hypothesis that is developed is that cities are looked at in terms of meanings of the imagination and of speeches which Jind expression in the way that they, the cities, are perceived, defined and classified. Political campaigns mobilize social and ideological symbols which are rejlected in the image of a city. Whether it be by emphasizing “its history", promising to control inequality or calling for people’s participation, the elections carry with them the signs of a rite of passage. In effect, the “urban vision of the election campaign” is characterized as much by its struggle for the supremacy over the memory and identity of a city, as by its ability to administrate this effectively.
Downloads
References
Argan, Giulio Carlo (1992) A História da Arte como História da Cidade. São Paulo: Martins Fontes.
Augé, Marc (1994) Não-Lugares: introdução a uma antropologia da supermodemidade. São Paulo: Papirus.
Barthes, Roland (1989) Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
Backso, Bronislaw (1984) Les Imaginaires Sociaux: Memóires et Espoirs Collectifs. Paris: Payot.
Barreira, Irlys (1996) “Ritual e Símbolo na Política”. Cadernos Ceru 7. São Paulo: USP.
_________(1993) “Ideologia e gênero na política: estratégias de identificação em tomo de uma experiência”. Revista de Ciências Sociais Dados. Rio de Janeiro: IUPERJ.
Boltanski, Luc, Darré Yan et Marie-Ange Schitz (1984) “La dénonciation”. Actes de la recherche en sciences sociales. Paris: Editions de minuit.
Cal vino, ítalo (1991) As Cidades Invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras.
Canevacci, Massimo (1988) Antropologia da Comunicação Visual. São Paulo: Brasiliense.
Castells, Manuel e Borja Jordi “As cidades como atores politicos”. Novos Estudos Cebrap. São Paulo: Cebrap.
Castoriadis, Cornelius (1982) A instituição Imaginária da Sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Da Matta, Roberto (1979) Carnavais, Malandros e Heróis, para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Zahar.
Dubois, Claude Gilbert (1995) O Imaginário da Renascença. Brasilia: UnB.
Harvey, David (1989) A Condição Pós Moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo: Loyola.
Laplantine, François (1974) Les Trois Voix de L’imaginaire: le messianisme, la possession, et 1'utopie. Paris: Editions Universitaires.
Neiburg, Federico (1992) “O 17 de outubro na Argentina: espaço e formação social do carisma”. Revista Brasileira de Ciências Sociais 20. Rio de Janeiro: Relume Dumará.
Palmeira, Moacir e Heredia, Beatriz (1994) “Etnografia dos Comícios”. Anuário Antropológico 94. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.
Palmeira e Goldman (orgs) (1996) Antropologia, voto e representação política. Rio de Janeiro: Contracapa.
Panebianco, Ângelo (1996) “Evitar a política?”. Novos estudos Cebrap. São Paulo: Cebrap.
Ribeiro, Ana Clara T. e Garcia, Fernanda Sánchez (1996) “City Marketing: a nova face da gestão da cidade no final do século” in Reis Elisa, Fry Peter e Almeida Maria Hermínia (orgs), Política e Cultura: visões do passado e perspectivas contemporâneas. São Paulo: Hucitec/ANPOCS.
Shills, Edward (1992) Centro e Periferia. Lisboa: Difel.
Simmel Georg (1979) “A Metrópole e a vida mental” in Otávio Velho (org), O Fenômeno Urbano. Rio de Janeiro: Zahar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.