Cícero Dias and the Regionalism in Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0102-6992-201833030004

Keywords:

Cícero Dias, Regionalism, Modernism, Pernambuco, Sociology of art

Abstract

In 1948, the painter Cícero Dias was already living in Paris for almost ten years and began to make abstract painting. Part of the Recife’s intellectuals saw less Pernambuco in its new phase and, therefore, less interest. In reaction, a group close to the painter, among them Gilberto Freyre and Mário Pedrosa, acted in his defense. The analysis of the reception of Cicero Dias works of assists in the understanding of the Brazilian modernism beyond the Rio de Janeiro - São Paulo axis. Always remembered in retrospectives of the national art, Cícero Dias occupies a dubious position in the scene of the Pernambuco arts because his identitie is put in question by the use of the abstraction. Recovering this debate, one can glimpse what were the possibilities and the constraints imposed on the artists who wanted to make their careers in the periphery of the Brazilian cultural system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Dimitrov, Universidade de Brasília (UnB)

Professor do Departamento de Sociologia da Universidade de Brasília (UnB), Brasília (DF), Brasil. Últimas publicações: Lula Cardoso Ayres: modernista em Pernambuco, folclórico em São Paulo. Sociologia & Antropologia, v. 8, n. 2, p. 483-517, 2018; Vicente do Rego Monteiro: de expoente modernista a integralista esquecido. Novos Estudos Cebrap, v. 34, n. 103, p. 193-208, 2015.

References

AMARAL, A. A. Surgimento da abstração geométrica no Brasil. In: AMARAL, A. A. Textos do Trópico de Capricórnio: artigos e ensaios (1980 - 2005), p. 100-118. São Paulo: Editora 34, 2006. [ Links ]

ANDRADE, M. de. Cícero Dias. In: BATISTA, M. R.; LOPES, T. P. A.; LIMA, Y. S. DE (Eds.). Brasil, primeiro tempo modernista, 1917/29 documentação, p. 169-173. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros, 1972. [ Links ]

ANJOS JR., M. dos; MORAIS, J. V. Picasso “visita” o Recife: a exposição da Escola de Paris em março de 1930. Estudos Avançados, v. 12, n. 34, p. 313-335, 1998. [ Links ]

ASSIS FILHO, W. S. de. Cícero Dias: uma vida pela pintura. Curitiba: Simões de Assis Galeria de Arte, 2002. [ Links ]

BARROS, R. T. de. Revisão de uma história a criação do Museu de Arte “Moderna” de São Paulo 1946-1949. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2002. [ Links ]

BOURDIEU, P. La noblesse d’État: les Grandes Écoles et l’esprit de corps. Paris: Les Éditions de Minuit, 1989. [ Links ]

BRENNAND, F.; DIMITROV, E. Entrevista com Francisco Brennand. Recife, 2011, mimeo. [ Links ]

CARVALHEIRA, L. M. B. Por um teatro do povo e da terra: Hermilo Borba Filho e o Teatro do Estudante de Pernambuco. Recife: Governo de Pernambuco, Secretaria de Turismo, Cultura e Esportes; Fundação do Patrimônio Histórico e Artístico de Pernambuco, Diretoria de Assuntos Culturais, 1986. [ Links ]

CARVALHO, C. P. de. Cícero Dias - décadas de 1920 e 30. In: RIBEIRO, M. I. B. (Ed.). Cícero Dias - décadas de 1920 e 30. São Paulo: Fundação Armando Alvares Penteado (Faap), 2004. [ Links ]

CLÁUDIO, J. O que não se vê em Cícero Dias. In: MELLO, K.; TENÓRIO, P. (Eds.). Quatro faces de um encontro: Cícero Dias. “Coleção Signos”, p. 19-25. Rio de Janeiro: Calibán Editora, 2008. [ Links ]

_____ . Artistas de Pernambuco. Recife: Governo do Estado de Pernambuco, 1982. [ Links ]

_____ . A respeito de Wellington. Diário da Noite, 13 Abr. 1961. [ Links ]

DAGEN, P. Enigmas de uma visão. In: RIBEIRO, M. I. B. (Ed.). Cícero Dias: décadas de 20 e 30. São Paulo: Fundação Armando Alvares Penteado (Faap), 2004. [ Links ]

DAMATTA, R. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 1997. [ Links ]

DESCARGUES, P. Cícero Dias: Peintures 1950/1965, Exposition de décembre 1987 Ã janvier 1988. Paris: Galerie Denise René, 1988. [ Links ]

DIAS, C.; DIAS, R. Eu vi o mundo. São Paulo: Cosac Naify, 2011. [ Links ]

DIAS, C.; JUCÁ, J. Entrevista com Cícero Dias. Recife: Centro de Estudos da História Brasileira (Cehibra); Fundação Joaquim Nabuco (Fundaj), 1980. [ Links ]

FABBRINI, R. O engenho moderno de Cícero Dias. In: MELLO, K.; TENÓRIO, P. (Eds.). Quatro faces de um encontro: Cícero Dias. “Coleção Signos”, p. 43-52. Rio de Janeiro: Calibán Editora, 2008. [ Links ]

FERNANDES, G. Surrealismo e esquizofrenia: contribuição sucinta ao estudo da arte na psiquiatria. Arquivos da Assistência a Psicopatas, 1933. [ Links ]

FERREIRA, A. Augusto Rodrigues: o “bicho-foiará” da pintura nacional. Diário da Noite, 3 Set. 1953. [ Links ]

FREYRE, G. A propósito de pintores e das suas relações com a luz regional. In: FREYRE, G. Vida, forma e cor, p. 171-175. Recife: É Realizações Editora, 2010a. [ Links ]

_____ . Cícero Dias e seu non sense. In: DINIZ C.; HEITOR, G., Gilberto Freyre. “Coleção Pensamento Crítico”. Rio de Janeiro: Funarte, 2010b. [ Links ]

_____ . Cícero Dias, seu azul e encarnado, seu “sur-nudisme”. In: BATISTA, M. R.; LOPES, T. P. A.; LIMA, Y. S. DE (Eds.). Brasil, primeiro tempo modernista, 1917/29 documentação. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros, 1972. [ Links ]

_____ . A presença de Cícero Dias. In: DIAS, C. (Ed.). III Exposição Cícero Dias na Escada (Engenho Jundyá). Recife: Autor; Tipographia Oséias Lima, 1948. [ Links ]

GALERIE MARWAN HOSS; DAGEN, P. Cícero Dias: Images au centre du songe, aquarelles et dessins des années 20 [exposition 8 mars - 7 mai 1994]. Paris: Galerie Marwan Hoss, 1994. [ Links ]

GRANDO, A. Por uma abstração construída: fluxos da obra (1948/1952). In: CONDURU, R.; SIQUEIRA (Eds.) Anais do XXX Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte, Museu Nacional de Belas Artes. Rio de Janeiro; Petrópolis: Museu Nacional de Belas Artes; Museu Imperial, 19 Out. 2010. [ Links ]

HERKENHOFF, P.; DINIZ, C. (Eds.). Zona tórrida: certa pintura do Nordeste. Recife: Santander Cultural, 2012. [ Links ]

INSTITUTO ITAÚ CULTURAL. Enciclopédia Itaú Cultural de Artes Visuais. Disponível em: <http://www.itaucultural.org.br/aplicexternas/enciclopedia_ic/index.cfm>. Acesso em: 20 Nov. 2013. [ Links ]

MUSEU DE ARTE MODERNA DO RIO DE JANEIRO (MAM). Cícero Dias. Rio de Janeiro: MAM, 1952. [ Links ]

PEDROSA, M. Pernambuco, Cícero Dias e Paris. Revista Região, p. 8-9, Dez. 1948. [ Links ]

PONTES, J. O teatro moderno em Pernambuco. 2. ed. Recife: Governo do Estado de Pernambuco, Secretaria de Educação, Cultura e Esportes (Fundarpe); Companhia Editora de Pernambuco, 1990. [ Links ]

VAREJÃO, L. A Pintura, em 1948, no Recife. Contraponto, Ano III, n. 10, Abr. 1949. [ Links ]

ZANINI, W. Vicente do Rego Monteiro artista e poeta. São Paulo: Empresa das Artes Marigo Editora, 1997. [ Links ]

Published

2018-09-01

How to Cite

Dimitrov, E. (2018). Cícero Dias and the Regionalism in Pernambuco. Sociedade E Estado, 33(03), 727–754. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-201833030004

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.