UMA PROPOSTA INVESTIGATIVA PARA O ENSINO DE CORES

Authors

  • Thiago Balacó Borrajo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte http://orcid.org/0000-0003-1425-9462
  • Afrânio de Araújo Coelho Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v2i1.8211

Keywords:

Teaching, Invesigation, Colors.

Abstract

In the face of a scene of dissatisfaction and indifference in the process of teaching/learning of science in basic education, we present a proposal for teaching some fundamentals topics of geometrical optics, specifically for the physical understanding of our perception of colors, based on investigative activities that require reflection and reasoning. In it, the students are divided into groups and they need to discuss about ideas, make hypotheses and find ways for prove them. At the end of each class, the group conclusions are confronted with formal knowledge. Making it possible to analyze discrepancies and concordances with the know theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiago Balacó Borrajo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Licenciado em Física, pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Mestrando em Ensino de Física na Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor do EBBT no IFRN (Campus Pau dos Ferros). Atualmente, desenvolve pesquisas na área de ensino de física.

References

POZO, J.I., GÓMEZ CRESPO, M.A. A Aprendizagem e o Ensino de Ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Porto Alegre: Artmed, 2009.

CABALLER, M.J., ONÕRBE, A. Resolución de problemas y Actividades de Laboratorio. Em Carmen, L. del (ed.). Cuadernos de Formación del profesorado de educación secundária: Ciencias de la naturaleza. Barcelona: Horsori, 1997.

GIL-PÉREZ, D., VILCHES, A. ¿Alfabetización científica del conjunto de la ciudadanía? Un debate crucial. Cultura y Educación, 2004.

GRANGER, G. G. A ciência e as ciências. São Paulo. Editora da Unesp, 1994.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Ijuí. Editora Unijuí, 2011.

CONFERENCIA MUNDIAL SOBRE LA CIENCIA (1999), La Ciencia para el siglo XXI ”“ Un nuevo compromisso, Budapeste. UNESCO, Paris, 2000.

SANTOS, W. L. P., SCHNETZLER, R. P. Educação em química: compromisso com a cidadania. Ijuí. Editora Unijuí, 2007.

FOUREZ, G. Alfabetización Científica Y Tecnológica. Acerca de las finalidades de la enseñanza de las ciencias. Buenos Aires. Ediciones Colihue, 1997.

BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, 2000.

HODSON, D. In Search of a Meaninful Relationship: an exploration of some issues relating to integratin in science and science education. International Journal of Science Education. 14(5), p. 541-566, 1992.

GIL PÉREZ, D., TORREGROSA, J. M. La Resolución de Problemas de Física: Una Didáctica Alternativa. Madrid/ESP: Ministerio de Educación y Ciencia; ed. Vicensvives, 1987.

POZO, Juan Ignácio; CRESPO, Gómez M. A. Aprender y Enseñar Ciencia. Madrid/ESP: Morata, 1998.

PEDUZZI, Luiz O.Q. Sobre a resolução de problemas no ensino da física. In: Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis/BRA, UFSC, v.14 n.3, p.229-253, 1997.

ESCUDERO, C. Resolución de problemas em física: herramienta para reorganizar significados. In: Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis/BRA, UFSC, v.12 n.02, p.95-106, 1995.

CARVALHO, A.M.P. et al. El papel de las actividades en la construcción del conocimiento en clase. Investigación en la Escuela, (25), p. 60-70, 1995.

MOREIRA, M.A. Uma abordagem cognitivista ao ensino de física. Porto Alegre: Editora da Universidade, 1983.

BLOSSER, P.E. O papel do laboratório no ensino de ciências. Tradução M.A Moreira. Cad. Cat. Ensino de Física,5 (2), pg 74-78, 1988.

AZEVEDO, M.C.P.S. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. Anna Maria Pessoa de Carvalho (Org). São Paulo. Thomson, 2006.

LEWIN, A.M.F. e LOMÁSCOLO, T.M.M. La metodología científica en la construcción de conocimientos. Enseñanza de las ciencias, 20 (2), p. 147-1510, 1998.

Published

2018-03-20

How to Cite

BORRAJO, Thiago Balacó; COELHO, Afrânio de Araújo. UMA PROPOSTA INVESTIGATIVA PARA O ENSINO DE CORES. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 2, n. 1, 2018. DOI: 10.26512/rpf.v2i1.8211. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/8211. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos