FLOAT OR SINK? SCIENCE AND ENGINEERING PRACTICES IN A DIDACTIC SEQUENCE FOR THE FIFTH GRADE OF ELEMENTARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v8i2.47529Keywords:
Science teaching. Teaching Physics. Interdisciplinarity. Didactic proposal. Practical activities.Abstract
In this work, we present a series of activities on flotation developed during a workshop for multi-subject teachers of the fifth-grade elementary school in the Sobral municipal network, Ceará. The workshop was part of a series of meetings to prepare teachers to develop and implement teaching sequences based on the IDEIA Science curriculum, built on progressions of big ideas and science and engineering practices. In this article, we share a sequence of activities involving the performance expectations of 5th graders on body density from the sub-axis "Matter and Energy - structure and properties of matter" to make the transposition of the science teaching vision proposed in the curriculum accessible to educators in the classroom.
Downloads
References
ABIB, Maria Lucia Vital dos Santos. Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. In: CARVALHO, Ana Maria Pessoa. (Ed.). Cengage Learning, São Paulo, 2014.
COHEN, Elizabeth e LOTAN, Rachel. American Educational Research Journal, v.32, p.99, 1995.
COHEN, Elizabeth e LOTAN, Rachel. Working for equity in heterogeneous classrooms: Sociological theory in practice. New York: Teachers College Press, 1997, v.1, p.85.
COHEN, Elizabeth e LOTAN, Rachel. Planejando o Trabalho em Grupo: estratégias para salas de aula heterogêneas. 3. ed. Penso, Porto Alegre, 2017. p.40,82,87,89.
CURRÍCULO IDEIA DE CIÊNCIAS. 2020. Disponível em: https://www.curriculoideia.org/. Acesso em: 1 de agosto de 2022.
FREIRE, Paulo. In: SASSERON, Lucia Helena e MACHADO, Vitor Fabricio. (Eds.). Alfabetização Científica na prática: inovando a forma de ensinar física. 1a. ed. Editora Livraria da Física, São Paulo, 2017.
GARDNER, Howard. Multiple Intelligences. New Horizon, New York, 2006. v.18, p.119.
JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, Maria Pilar e CRUJEIRAS, Beatriz. Epistemic Practices and Scientific Practices in Science Education. Science Education, v.31, 2017.
NATIONAL RESEARCH COUNCIL. A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. The National Academies Press, Washington, 2012. https://doi.org/10.17226/13165.
OSBORNE, Jonathan. Teaching Scientific Practices: Meeting the Challenge of Change. J Sci Teacher Educ, 2014. https://doi.org/10.1007/s10972-014-9384-1.
PROJECT ZERO. Causal Patterns in Density: Lessons to Infuse into Density Units to Enable Deeper Understanding. Harvard Graduate School of Education, Cambridge, Massachusetts, 2005.
SASSERON, Lucia Helena e MACHADO, Vitor Fabricio. Alfabetização Científica na prática: inovando a forma de ensinar física. 1a. ed. Editora Livraria da Física, São Paulo, 2017.
SMITH, Carol, SNIR, Joseph, e GROSSLIGHT, Lorraine. Cognition and Instruction, v.9(3), p.221, 1992.
VYGOTSKY, Lev. In: CLAPP, E., ROSS, J., RYAN, J. e TISHMAN, S. (Eds.). Maker-Centered Learning: empowering young people to shape their worlds. Jossey-Bass, São Francisco, 2017.
WINDSCHITL, Mark, THOMPSON, Jessica. e BRAATEN, Melissa. Ambitious Science Teaching. Education Press, Harvard Cambridge Massachusetts, 2021. v.6, p.173.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).