TEACHING SEQUENCE USING ACTIVE METHODOLOGIES AND VIDEO ANALYSIS FOR THE STUDY OF UNIFORM STRAIGHT MOVEMENT
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.46018Keywords:
Learning. Technology. Education. Experiments.Abstract
In this article, approaching the study of the Uniform Rectilinear Motion of Kinematics, with the purpose of elaboration, implementation and evaluation of a didactic sequence using the software Tracker for the teaching of concepts of Physics, guided in the meaningful learning using active methodology. The work focuses on experimental activity, aimed at high school students, and aims to make students learn the contents of Physics in a meaningful way. The suggestion of experimental practice through video analysis can be an alternative to traditional pedagogical practice, being applied to bring students closer to the contents and promote interaction between students and teachers in the construction of knowledge. It is based on the concepts of David Paul Ausubel's learning theory, in which he describes the importance of prior knowledge in the student's cognitive structure, so that they can relate it to new knowledge. We seek to identify the students' prior knowledge about the contents discussed through questionnaires prepared on the Kahoot platform and explore the possibility of solving the problem through scripts based on the methodology known as POE, where the student has to predict, observe and explain what they observe in the experimental activity. The results of this research indicate that the use of Tracker in kinematics experiments aroused the student's interest and facilitated the understanding of analyzing the graphs produced and that most students would share the use of Tracker with their teacher or other colleagues in their studies of Physical.
Downloads
References
CASTOLDI, R.; POLINARSKI, C. A. A Utilização de Recursos Didático-Pedagógicos na Motivação da Aprendizagem. Curitiba: Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR, 2009. 692 p. ISBN 978-85-7014-048-7.
AUSUBEL, D.P.; NOVAK, J.D. e HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro, interamericana, 1980. Tradução para português, de Eva Nick et.al., da segunda edição de Educational psychology: a cognitive view.
MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária LTDA, 1999. 195 p. ISBN 85-12-32140-7.
MILL, D. Reflexões sobre aprendizagem ativa e significativa na cultura digital. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), 2021. 43 p. ISBN 978-65-86891-57-7.
CRISPIM, V. L. L. Aprendizagem Significativa na Educação Superior: Análise de Dissertações E Teses Brasileiras (2001 A 2014). Orientador: Antônio Serafim Pereira. 2018. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2018. Disponível em: http://repositorio.unesc.net/bitstream/1/6408/1/Vera%20Lucia%20Leal%20Crispim.pdf. Acesso em: 6 jun. 2021.
AMORIM, C. O que são Metodologias Ativas? Um guia com tudo que você precisa saber. Blog Jovens Gênios, 6 mar. 2020. Disponível em: https://blog.jovensgenios.com/metodologias-ativas/. Acesso em: 6 jun. 2021.
SCHWAHN, M. C. A.; DA SILVA, J.; MARTINS, T. L. C. A abordagem POE (Predizer, Observar E Explicar): Uma Estratégia Didática na Formação Inicial de Professores de Química. Canoas Rio Grande do Sul, 2015.
White, R. T., & Gunstone, R. F. Probing Understanding. Great Britain: Falmer Press, 1992.
BRASIL. PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais, disponível em http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).