APPROACH TO THE PHENOMENON OF SUPERCONDUCTIVITY IN BASIC EDUCATION

Authors

  • Daniel Gomes da Silva MNPEF
  • Igor Tavares Padilha UFAM
  • Márcio Gomes da Silva IFAM

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.46012

Keywords:

Physics teaching. Superconductivity. Pixton. High school.

Abstract

In this scientific work we present a proposal for an approach to Superconductivity in basic education. Our educational product was created to create an alternative format of a comic (ebook), whose purpose is to introduce the high school goal to the Superconductivity storyline of comic book students. We consider David Ausubel and Novak's significant learning concepts, Ive's Didactic Transposition and Johnson-Laird's mind maps. Our comic was developed from software in the Pixton line. This educational product was implemented in a pedagogical intervention with students of Technical High School in the concomitant modality of the Federal Institute of Amazonas – IFAM, in the middle of the pandemic COVID-19. The research had a qualitative, descriptive and exploratory approach. The results indicate the possibility of learning the phenomenon of Superconductivity of the mentioned comics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BANDEIRA, SERGILANIO LIMA. Aprendizagem de tópicos de física moderna e contemporânea no ensino médio profissionalizante utilizando arduino.2017.144f. Dissertação (Mestrado em ensino de Física). Universidade Federal do Semiárido. Mossoró.

COSTA, Marconi B.S.; PAVÃO, Antonio C. Supercondutividade: Um século de desafios e superação. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 34, n. 2. Recife, 2012. https://doi.org/10.1590/S1806-11172012000200017.

FERREIRA, Marcello et al. Ensino de astronomia: uma abordagem didática a partir da Teoria da Relatividade Geral. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 43, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0157.

PAIVA, RENDISLEY ARISTÓTELES DOS SANTOS. A importância do uso de cartuns como ferramentas auxiliares no ensino de conceitos de mecãnica quântica no ensino médio. 88f. Dissertação (Mestrado em ensino de Física). Brasília, 2015

RODRIGUES, Angela Maria; GHEDIN, Evandro. A teoria da aprendizagem significativa de david ausubel e o ensino de ciências. Roraima: UERR Editora, 2005.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María Del Pilar Baptista. Metodologia de Pesquisa. 5aed. Porto Alegre: McGrawHill, 2013.

VIEIRA, David Menegassi. Supercondutividade: uma proposta de inserção no ensino médio. 152f.Dissertação (Mestrado em Ensino de Física). Vitória, 2014.

Published

2022-12-07

How to Cite

GOMES DA SILVA, Daniel; TAVARES PADILHA, Igor; GOMES DA SILVA, Márcio. APPROACH TO THE PHENOMENON OF SUPERCONDUCTIVITY IN BASIC EDUCATION. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 504–509, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.46012. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/46012. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching