TEACHING ACOUSTICS USING AN ANALOG SYNTHESIZER
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.46006Keywords:
Physics Teaching. Interdisciplinary Islands of Rationalities. Social Representations. Semantic Networks.Abstract
In this paper, we present the construction of an analog synthesizer that produces sounds with variable characteristics and also present preliminary results of a survey of Social Representations regarding the Timbre of sound through the Free Association of Words Technique (FWAT) and the construction of a Semantic Network of Similarities. The present research is a preliminary step in the construction of a didactic sequence for teaching acoustics that will be part of the instructional material for a Master's program in Physics Teaching. The teaching proposal is anchored in the Interdisciplinary Islands of Rationality and includes specific student actions in its development, pointing out the use of specialties and experts, as suggested by its proponents.
Downloads
References
ABRIC, J. A abordagem estrutural das representações sociais. Goiânia: AB, 1998.
COUTINHO, M. P. L.; DO BÚ, Emerson. A técnica de associação livre de palavras sobre o prisma do software tri-deux-mots (version 5.2). Revista Campo do Saber, v. 3, n. 1, 2017.
FOUREZ, Gérard. Crise no ensino de Ciências?(Crisis in science teaching?). Investigações em ensino de ciências, v. 8, n. 2, p. 109-123, 2003.
CRUSOÉ, N. M. C. A teoria das representações sociais em Moscovici e sua importância para a pesquisa em educação. Aprender-Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, n. 2, 2004.
ABRIC, J.-C. Central system, peripheral system: their functions and roles in the dynamics of social representations. Papers on social representations, v. 2, p. 75–78, 1993.
ALLEN, B. Circuit Bodging: Atari Punk Console. Maxwell: Periodiek der Electrotechnische Vereeniging, 13 (1), 2009, 2009.
ARAUJO, I. S.; VEIT, E. A. Uma revisão da literatura sobre estudos relativos a tecnologias computacionais no ensino de Física. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 4, n. 3, 2004.
BEZERRA, J. DE S.; PEREIRA, R. N.; FIGUEIREDO, G. DE A. Um Bom Café: do bule ao paladar! Revista de Pesquisa Interdisciplinar, v. 1, n. Esp, 2017.
CSARDI, G.; NEPUSZ, T. The igraph software package for complex network research. InterJournal, complex systems, v. 1695, n. 5, p. 1–9, 2006.
DI GIACOMO, J.-P. Aspects méthodologiques de l’analyse des représentations sociales. Cahiers de Psychologie Cognitive/Current Psychology of Cognition, 1981.
FOUREZ, G. A construção das ciências. [s.l.] Unesp, 1995.
MARTINAZZO, C. A. et al. Arduino: Uma tecnologia no ensino de física. Revista Perspectiva, v. 38, n. 143, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).