Science Teaching: Experimental activity of MHS in the remote laboratory of UFPA
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45965Keywords:
Physics teaching. Teaching by investigation. Remote laboratory.Abstract
This work aims to implement a remote laboratory of science and physics experiments in the Laboratory of Physics teaching of MNPEF of UFPA, which will result in an educational product, supporting the teaching of MHS. A attribute of the remote laboratories is the presence of an interface with which users interact, there is a concern in eliminating the lack of a physical laboratory providing users the perception of being present in a real laboratory using microcontroller, called ESP32, and the communication network of mobile devices, internet, enhancing the use of science and physics laboratories in basic and higher education, i.e., bringing the student closer to the physical laboratory through devices with internet access contributing to the scientific development, to the teaching - learning process optimization and to the social and technological inclusion. In view of the above it was developed a prototype of remote laboratory in which a pendulum is driven remotely by a device connected to the internet following in real time the execution of the experiment and obtaining the experimental results as if it were in loco.
Downloads
References
Zabala, Antoni. A prática educativa: como ensinar / Antoni Zabala; tradução Ernani F. da Rosa - Porto Alegre: Artmed, 1998.
NICOLETE, P. C. Integração de tecnologia na educação: Grupo de trabalho em experimentação remota móvel (GT-MRE) um estudo de caso. 2016. 221 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação, Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá, 2016. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/171704/3 43054.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 08 /05/ 2021.
KAZMIERKOWSKI, M. P. Using Remote Labs in Education (Zubia, J.G. and Alves, G.R.; 2011) [Book News]. IEEE Industrial Electronics Magazine, [s.l.], v. 7, n. 1, p. 67-68, mar. 2013.
SILVA, S. P. A utilização da experimentação remota na educação básica: um estudo em escolas das redes pública e privada. 2013. 79 f. TCC (Graduação) - Curso de Bacharel em Tecnologias da Informação e Comunicação, Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).