THE USE OF INVESTIGATIVE ACTIVITIES IN THE LEARNING OF BASIC CONCEPTS OF THERMAL DILATION IN THE SECOND YEAR OF HIGH SCHOOL

Authors

  • Elder Raimundo Rodrigues Lopes Junior Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Simone da Graça de Castro Fraiha Universidade Federal do Pará (UFPA)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45963

Keywords:

Physics education. Research teaching. Musicalization.

Abstract

We present in this job a proposal of Physics Teaching that consists of experiments, showing an active approach in the learning of the phenomenon of Thermal Dilation, in second year classes of High School, through a sequence of four activities, which compose a Sequence of Investigative Teaching , proposing to the student to engage in the construction of scientific knowledge. The theoretical framework that guides this work is Lev S. Vygotsky's argument about the construction of knowledge and learning through the interaction of the person with the environment, where the characteristics of the sequence of investigative teaching are presented (argumentation, scientific practice and social interaction ), which is a didactic approach, where learning starts from the student's action, being not only an observer, but mainly a participant in the process steps, which leads to the construction of knowledge, being the observer / orienting the activities, without interfering in the students' interaction, using the musicalization in parody form, explaining what was observed in the activities developed, highlighting the physical content worked.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por Investigação: Problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, A. M. P. (org.), Ensino de Ciências: Unindo a Pesquisa e a Prática. São Paulo: Thomson, 2004.

BORGES, A. T.; RODRIGUES, B. A.; Aprendendo a planejar investigações. In: IX Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, IX, 2004, Jaboticatubas. Atas IX EPEF, Minas Gerais: SBF, 2004.

CARVALHO, A. M. P. Ciências no ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas). São Paulo, p. 152 - 168, 1998.

CARVALHO, A. M. P. Calor e temperatura: Um ensino por investigação. São Paulo: Livraria da Física, 2014.

LEPRIQUE, K. L. P. A.; SILVA, A. H.; GOMES, L. C. Vygotsky e a argumentação: Uma possível perspectiva para o Ensino de Física. Revista Valore, Volta Redonda, V. 3, 2018, p. 608-618.

MONTEIRO, M. A.; MONTEIRO, I. C. C.; GASPAR, A. Textos de divulgação científica em sala de aula para o Ensino de Física. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Atas IV ENPEC, Bauru, 2003.

MUNFORD, D.; LIMA, M. E. C. Ensinar ciências por investigação: em quê estamos de acordo? Revista Ensaio, V. 1, 2008.

SASSERON, L. H. Alfabetização Científica no Ensino Fundamental: Estrutura e Indicadores deste processo em sala de aula. Tese. Faculdade de Educação da USP, São Paulo, 2008.

SASSERON, L. H.; Carvalho, A. M. P. Construindo argumentação na sala de aula: a presença do ciclo argumentativo, os indicadores de alfabetização científica e o padrão de Toulmin. Ciência e Educação. Bauru, 2011.

SASSERON, L. H. Interações discursivas e investigação em sala de aula: O papel do professor. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.) Ensino de Ciências por investigação: Condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013, cap. 3, p. 41-61.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. de. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, V.13, n.3, p.333-352, 2008.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M.. A construção de argumentos em aulas de ciências: o papel dos dados, evidências e variáveis no estabelecimento de justificativas. Ciência & Educação, V. 20, n. 2, p. 393-410, 2014.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. 7ª ed. Brasileira. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2022-12-07

How to Cite

RODRIGUES LOPES JUNIOR, Elder Raimundo; DE CASTRO FRAIHA, Simone da Graça. THE USE OF INVESTIGATIVE ACTIVITIES IN THE LEARNING OF BASIC CONCEPTS OF THERMAL DILATION IN THE SECOND YEAR OF HIGH SCHOOL. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 280–288, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.45963. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45963. Acesso em: 3 dec. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching