ANALYSIS OF INTERCULTURAL DIALOGUES BETWEEN PHYSICS AND LOCAL KNOWLEDGE IN RURAL EDUCATION CLASSES

Authors

  • Nathan Carvalho Pinheiro Faculdade UnB de Planaltina (FUP), Universidade de Brasília (UnB)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45961

Keywords:

Rural Education. interculturality. electromagnetism. optics. traditional knowledge.

Abstract

In this work we carried out a content analysis of the recordings of ten Physics classes with an intercultural approach that took place in a Teacher Training in Rural Education. The classes covered topics of optics, acoustics and electromagnetism and counted with guests in order to establish links between knowledge of Physics and local knowledge of rural communities. Based on intercultural approach in Science Teaching literature, the analysis categorized the classes into six dimensions of analysis: the subareas of Physics they addressed, the local knowledge with which they established links, the way they established the links, the relationship of local knowledge with the community, the scope of the links and the references on which they were based. As a result, we present a diversity of ways in which Physics teachers can seek to build bridges between scientific knowledge and rural local knowledge, with examples in some sub-areas of Physics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AIKENHEAD, Glen S. Science education: Border crossing into the subculture of science. Studies in Science Education, v. 27, n. 1, p. 52, 1996.

ARAÚJO, Francisco Vanderli de. A cultura popular da literatura de cordel no estudo dos fenômenos óticos em nível de Ensino Médio. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física) – Universidade Federal Rural do Semi-árido. Mossoró, p. 170. 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004.

BRASIL. Decreto n. 7.352, de 4 de nov. de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10199-8-decreto-7352-de4-de-novembro-de-2010/file>. Acesso em 02 nov. 2022.

CREPALDE, Rodrigo dos Santos et al. A Integração de Saberes e as Marcas dos Conhecimentos Tradicionais: Reconhecer para Afirmar Trocas Interculturais no Ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 275–297, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4931.

HALMENSCHLAGER, Karine Raquiel et al. Articulações entre educação do campo e ensino de ciências e matemática presentes na literatura: um panorama inicial. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 19, n. 0, p. 1–21, 2017.

BAPTISTA, Geilsa Costa Santos; PINHEIRO, Paulo César; FARIAS, Luiz Márcio Santos (org.). Educação científica por meio da interculturalidade de saberes e práticas. Salvador: EDUFBA, 2021.

CUNHA, Valdeir Fernandes Da. Entre linhas e malhas, o ensino de ciências por meio da tecelagem kalunga na comunidade Vão de Almas. 2021. 69 f. UnB, 2021.

EL-HANI, Charbel N.; POLISELI, Luana; LUDWIG, David. Beyond the divide between indigenous and academic knowledge: Causal and mechanistic explanations in a Brazilian fishing community. Studies in History and Philosophy of Science, v. 91, n. January, p. 296–306, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.shpsa.2021.11.001.

ELS, Rudi Henri Van et al. Hydrokinetic energy conversion - state of the art and perspectives in Brazil. In: , 2018. 1st Latin American Conference on Sustainable Development of Water Energy and Environmental Systems Latin America. 2018. p. 1–14.

GONDIM, Maria Stela da Costa; MÓL, Gerson de Souza. Saberes Populares e Ensino de Ciências: Possibilidades para um Trabalho Interdisciplinar. Química Nova na Escola, v. 30, p. 8–11, 2008.

LIMA, Camila Machado Garcia de. Sonário do sertão: acervo e memória de experiências sonoras. 2019. 168 f. - UnB, 2019.

LIMA, Camila Machado Garcia de. Sonário do Sertão. Disponível em: <https://sonariodosertao.com/>, 2016. Acesso em: 18 nov. 2022.

ZANETIC, João. Física também é cultura. 1990. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1990. . Acesso em: 02 nov. 2022.

Published

2022-12-07

How to Cite

CARVALHO PINHEIRO, Nathan. ANALYSIS OF INTERCULTURAL DIALOGUES BETWEEN PHYSICS AND LOCAL KNOWLEDGE IN RURAL EDUCATION CLASSES. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 261–268, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.45961. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45961. Acesso em: 6 oct. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching