ACTIVITIES FOR THE TEACHING OF WAVES BASED ON THE THEORY OF MEANINGFUL LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45958Keywords:
Experiments. Waves. Educational Product.Abstract
This work describes the development, application and evaluation of activities for teaching introductory wave concepts to second year high school students, aiming at improving the quality of student learning. The activities were planned to be applied over 10 classes, for a class with 28 students, in a public school in Cachoeiro de Itapemirim-ES. The theoretical and methodological assumptions of Meaningful Learning were used to guide the activities carried out in the classroom. The structuring of the activities took into account the students' alternative conceptions reported in the literature. The relationship between the contents intended to be taught and what the student already knows was articulated through the use of different instructional resources (experiments, videos, simulations). The consolidation of the contents was articulated in the scripts of the activities and also in the application of conceptual tests according to the dynamics proposed by the Peer Instruction method. Data were collected from the teacher's notes and observations, from the records of students' responses to the conceptual tests and from the responses to the final individual assessment. The results reinforce the importance of the scripts to keep the students focused on carrying out the activities and to provoke productive discussions and reflections about the phenomena approached from the different instructional resources used. Conceptual tests are able to promote good quality discussions and are very well accepted by almost all of them. The persistence of post-instruction alternative conceptions was observed.
Downloads
References
ARAUJO, I. S.; MAZUR, E. Instrução pelos colegas e ensino sob medida: uma proposta para o engajamento dos alunos no processo de ensino-aprendizagem de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 30, n. 2, 17 abr. 2013. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2013v30n2p362.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Portugal: Paralelo Editora, 2003.
CEPNI, S.; KELES, E. Turkish students conceptions about the simple electric circuits. International Journal of Science and Mathematics Education, v. 4, p.269-291, 2006.
DRIVER, R.; SQUIRES, A.; RUSHWORTH, P.; ROBINSON, V. Making sense of secondary science. Loudon: Routledge, (1ed), 1994.
FAZIO, C.; GUASTELLA, I.; SPERANDEO-MINEO, R.M.; TARANTINO, G. Modelling Mechanical Wave Propagation: Guidelines and experimentation of a teaching–learning sequence. International Journal of Science Education, v. 30, n. 11, p. 1491-1530, 3 set. 2008. https://doi.org/10.1080/09500690802234017.
GASPAR A. Atividades experimentais no ensino de física: uma nova visão baseada na teoria de Vigotski. Editora Livraria da Física. São Paulo – SP. 2014.
MOREIRA, M. A. A Teoria da Aprendizagem Significativa. Porto Alegre, 2016.
SEDU (Espírito Santo). Orientações Curriculares 2022. Ensino Médio 2° trimestre. Disponível em: <https://curriculo.sedu.es.gov.br/curriculo/wp-content/uploads/2022/03/FISICA-EM-2%C2%B0-TRIM-2022.pdf>. Acesso em 25 de outubro. 2022.
SHIPSTONE, D. M. A study of children’s of understanding of eletricity in simple D.C. circuits. European Journal of Science Education, v. 6, p.185-198, 1984.
SHIPSTONE, D.M. Pupils understanding of simple electrical circuits. Physics Education, v.23, p 92-96, 1988.
VYGOTSKY, L. (1987). Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes. 1ª Ed. Brasileira. 135p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).