PHYSICS WORKSHOPS: PERSPECTIVE OF SIGNIFICANT LEARNING FOR HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45947Keywords:
Physics Teaching. Physics Workshops. Continuing Education. Teaching Learning.Abstract
The present study seeks to develop and apply Physics Workshops as an option for continuing education, in order to encourage the use of experimental methods in basic education. The study was developed at the Federal University of Amapá (UNIFAP), Macapá, through experiments carried out at the Physics Department Teaching Laboratories with the participation of high school teachers, who work in the state education network. Experiments were proposed with the use of alternative and low-cost materials so that the participants, consequently, can better apply what was explained along the Workshops and mainly relate to the everyday life in their classrooms. 80% of the participants agreed that working the physical concepts from the students' contextualization contributes to a meaningful learning. And 60% were in favor of inserting experimental activities as a new teaching methodology. With the accomplishment of this work and from the experimentation in the workshops, the varying degree of teachers' ability in working with phenomena intrinsic to each subject developed was perceived.
Downloads
References
ANDRADE, T. Y. I.; COSTA, M. B. O laboratório de ciências e a realidade dos docentes das escolas estaduais de São Carlos-SP. Química Nova na Escola, vol. 38, n. 3, p. 208-214, 2016.
AZEVEDO, G. L. Modelização, Experimentação E Recursos Computacionais: possíveis articulações para o estudo de movimentos em Aulas de Física. 2017. 181 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Joinville.
BRASIL, C. L. Experimentação e simulação computacional no ensino de estados físicos da matéria e transições de fase na educação básica. 2016. 110 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Universidade Federal do Pampa, Bagé.
CASSARO, R. Atividades experimentais no ensino de física. Universidade Federal de Rondônia. Paraná, 2012.
GIORDAN, M. O. Papel da Experimentação no Ensino de Ciências. Química Nova na Escola. Experimentação e ensino de Ciências, n. 10, nov. 1999.
HODSON, D. Teaching and learning science: towards a personalized approach. Buckingham: Open University Press, 1998.
MUNFORD, D.; LIMA, M. E. C. de C. e. Ensinar ciências por investigação: em que estamos de acordo?. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte), 09 (01), 2007.
SILVA, E. D. da. A importância das atividades experimentais na educação. 2017. 47f. Monografia (especialização em docência do ensino superior) – Faculdade Integrada, Rio de Janeiro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).