PHYSICS WORKSHOPS: PERSPECTIVE OF SIGNIFICANT LEARNING FOR HIGH SCHOOL

Authors

  • Ana Dailete Vieira Assunção Universidade Federal do Amapá (UNIFAP)
  • Valéria Castelo Branco de Sousa Universidade Federal do Amapá (UNIFAP)
  • Gerson Anderson de Carvalho Lopes Universidade do Estado do Amapá (UEAP)
  • Rafael Martinez Universidade Federal do Amapá (UNIFAP)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45947

Keywords:

Physics Teaching. Physics Workshops. Continuing Education. Teaching Learning.

Abstract

The present study seeks to develop and apply Physics Workshops as an option for continuing education, in order to encourage the use of experimental methods in basic education. The study was developed at the Federal University of Amapá (UNIFAP), Macapá, through experiments carried out at the Physics Department Teaching Laboratories with the participation of high school teachers, who work in the state education network. Experiments were proposed with the use of alternative and low-cost materials so that the participants, consequently, can better apply what was explained along the Workshops and mainly relate to the everyday life in their classrooms. 80% of the participants agreed that working the physical concepts from the students' contextualization contributes to a meaningful learning. And 60% were in favor of inserting experimental activities as a new teaching methodology. With the accomplishment of this work and from the experimentation in the workshops, the varying degree of teachers' ability in working with phenomena intrinsic to each subject developed was perceived.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, T. Y. I.; COSTA, M. B. O laboratório de ciências e a realidade dos docentes das escolas estaduais de São Carlos-SP. Química Nova na Escola, vol. 38, n. 3, p. 208-214, 2016.

AZEVEDO, G. L. Modelização, Experimentação E Recursos Computacionais: possíveis articulações para o estudo de movimentos em Aulas de Física. 2017. 181 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Joinville.

BRASIL, C. L. Experimentação e simulação computacional no ensino de estados físicos da matéria e transições de fase na educação básica. 2016. 110 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Universidade Federal do Pampa, Bagé.

CASSARO, R. Atividades experimentais no ensino de física. Universidade Federal de Rondônia. Paraná, 2012.

GIORDAN, M. O. Papel da Experimentação no Ensino de Ciências. Química Nova na Escola. Experimentação e ensino de Ciências, n. 10, nov. 1999.

HODSON, D. Teaching and learning science: towards a personalized approach. Buckingham: Open University Press, 1998.

MUNFORD, D.; LIMA, M. E. C. de C. e. Ensinar ciências por investigação: em que estamos de acordo?. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte), 09 (01), 2007.

SILVA, E. D. da. A importância das atividades experimentais na educação. 2017. 47f. Monografia (especialização em docência do ensino superior) – Faculdade Integrada, Rio de Janeiro.

Published

2022-12-07

How to Cite

VIEIRA ASSUNÇÃO, Ana Dailete; CASTELO BRANCO DE SOUSA , Valéria; DE CARVALHO LOPES , Gerson Anderson; MARTINEZ , Rafael. PHYSICS WORKSHOPS: PERSPECTIVE OF SIGNIFICANT LEARNING FOR HIGH SCHOOL. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 177–184, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.45947. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45947. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching