ANALISYS OF A TEACHING-LEARNING SEQUENCE BASED IN ACTIVE LEARNING TO TEACHING STATIC
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45945Keywords:
Static. active learning. teaching-learning sequence.Abstract
The physics teaching in basic education has prioritized learning based on automation or memorization, when in fact the construction of knowledge through student protagonism should be valued. This work aims to analyze a Teaching-Learning Sequence (TLS) based on the use of active learning, to promote the teaching of rigid bodies statics. The pedagogical theoretical framework was supported by the Meaningful Learning Theory, which helped in the construction of materials and in the use of strategies that led to potentially meaningful learning. The Revised Bloom Taxonomy Table was used in the teaching-learning sequence to classify the learning objectives and questions used in the pre- and post-test. The methodological path adopted at TLS was based on the integrated use of the Just-in-Time Teaching (JiTT) and Peer Instruction (PI) methods, followed by the resolution of Context Rich Problems (CRP). The TLS was structured in five face-to-face meetings and applied in four classes of the first year of the school, which were divided into a control group and three experimental groups, being collected data referring to pre and post-tests and problem solving throughout the TLS. After analyzing the results, it was observed that the groups that participated in the TLS presented a better level of formalization in the answers when compared to the control group. The TLS proved to be essential to awaken criticality and curiosity in students in the knowledge construction process.
Downloads
References
AMBROSE, S. A.; BRIDGES, M. W.; DIPIETRO, M.; LOVETT, M. C.; NORMAN, M. K. How Learning Works: Seven Research-Based Principles for Smart Teaching, Jossey-Bass, 2010.
ANDRADE, C., D. ESTÁTICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DE ENSINO-APRENDIZAGEM BASEADA EM METODOLOGIAS DE APRENDIZAGEM ATIVA. 2022. 131f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Federal de Sergipe, UFS, São Cristovão.
ARAUJO, I. S.; MAZUR, E. Instrução pelos colegas e ensino sob medida: uma proposta para o engajamento dos alunos no processo de ensino-aprendizagem de física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. Vol. 30, n. 2, p. 362-384, 2013.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, v. 1, 2003.
HELLER, K.; HELLER, P. Cooperative problem solving in physics a user’s manual. In: Tersedia: http://www.aapt. org/Conferences/newfaculty/upload/Coop-Problem-Solving- Guide. pdf , 2010
KRATHWOHL, D. R. A revision of bloom’s taxonomy: An overview. Theory into practice, Taylor & Francis, v. 41, n. 4, p. 212–218, 2002.
MAZUR, E. Peer Instruction: a revolução da aprendizagem ativa, Penso Editora, 2015.
MÉHEUT, M. Teaching-learning sequences tools for learning and/or research. In: BORESMA, K; et al (eds.) Research and Quality of Science Education. Holanda: Spring, p. 195-207, 2005.
MÉHEU; M.; PSILLOS, D, Teaching-learning sequences: aims and tools for science education research. International Journal of Science Education, v.26, n 5, p. 515-652, 2004, https://doi.org/10.1080/09500690310001614762.
MELTZER, D. E.; THORNTON, R. K. Resource letter ALIP–1: Active-learning Instruction in Physics. American Journal of Physics, v. 80, n. 6, p. 478–496, 2012. https://doi.org/10.1119/1.3678299
MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem, Editora pedagógica e universitária, São
Paulo, 1999. v. 2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).