FLIPPED CLASSROOM IN PHYSICS TEACHING FOR THE EARLY YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION

Authors

  • Thais Teixeira da Costa Portes Brusdzenski Colégio Municipal Renato Martins
  • Valéria Nunes Belmonte Instituto Politécnico - Centro Multidisciplinar UFRJ-Macaé
  • Bernardo Mattos Tavares Instituto Politécnico - Centro Multidisciplinar UFRJ-Macaé

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45935

Keywords:

Physics for kids. Flipped Classroom. Early years.

Abstract

In this work, videos were produced and the Flipped Classroom Active Learning Methodology (FCM) was implemented, with topics related to Atmosphere, Orientation during the day - Sundial and Orientation at night - Use of the Compass, in two 4th grade classes of the Elementary School Renato Martins, in the city of Macaé (RJ). The objective was to promote and stimulate the meaningfull learning of the aforementioned themes from videos available on the “Pra Reforçar” YouTube Channel, created for this purpose, and from the didactic sequences proposed through FCM, based on Jean Piaget's learning theory, verifying their pedagogical potential. FCM proposes a light and interesting way to approach these contents, minimizing the time spent in relation to a conventional class, since what was traditionally taught in the classroom will now be studied at home, allowing the student more time to solve conceptual doubts, that may arise. The videos were designed to last from 5 to 8 minutes, and by studying the contents in advance, through them, the classroom time would be better used with practical activities and personalized service to students, expanding their protagonmism. Through this work, it was found that the pedagogical use of digital technologies was a facilitator of the teaching process. Thus, it was concluded that the application of FCM, from the videos, combined with practical activities in the classroom, contributed positively to the effective learning of Physics in the Initial Years, as demonstrated by the results of the final questionnaires applied.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACICH, L.; MORAN, J. (Orgs.). Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora. Penso Editora, Porto Alegre, 2018.

BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de Aula Invertida: Uma Metodologia Ativa de Aprendizagem. Editora LTC, Rio de Janeiro, 2018.

CHASSOT, A. Alfabetização Científica, Questões e Desafios para a Educação. 5 ed. Ijué: Ed. Unijuí. 2011.

CNE. Conselho Nacional de Educação. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Parecer nº 05/2020. 28 de abr. de 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192

FIASCA, Angelo Bruno de Andrade; BELMONTE, Valéria Nunes; TAVARES, Bernardo Mattos. Aplicando Metodologias Ativas e Explorando Tecnologias Móveis em Aulas de Relatividade Restrita no Ensino Médio. Dissertação de Mestrado (MNPEF). UFRJ, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Editora Paz e Terra, Rio de Janeiro, 1996.

GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa Qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n.3, p. 20-29. Mai./Jun.1995.

MALLET, L.; LIPPI, M. C.; SILVA, G. V. NAVARRO, L.; PROENÇA, A. Pesquisa Translacional como abordagem para acelerar a inovação tecnológica em saúde. Revista ESPACIOS Vol. 38 (No. 14), 2017. Pág. 25. ISSN 0798 1015. Disponível em: https://www.revistaespacios.com/a17v38n14/a17v38n14p25.pdf

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Secretaria de Educação Especial. A inclusão escolar de alunos com necessidades educacionais especiais. Brasília – DF 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/deffisica.pdf

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. BNCC - Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Fundamentação Filosófica da Educação Inclusiva. Brasília, 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/fundamentacaofilosofica.pdf.

MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, p. 15-33, 2015.

MOREIRA, M.A. Aprendizagem significativa. Brasília, 1999: Editora da UnB.

MOREIRA, M. A., MASINI, E. A. F. S. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo, 1982.

UNDIME. União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação. CNE divulga parecer com orientações sobre a reorganização do calendário escolar e atividades pedagógicas não presenciais em razão da pandemia da Covid-19. 30 de abr. de 2020. Disponível em: https://undime.org.br/noticia/30-04-2020-19-39-cne-divulga-parecer-com-orientacoes-sobre-a-reorganizacao-do-calendario-escolar-e-atividades-pedagogicas-nao-presenciais-em-razao-da-pandemia-da-covid-19

Published

2022-12-07

How to Cite

DA COSTA PORTES BRUSDZENSKI, Thais Teixeira; NUNES BELMONTE, Valéria; MATTOS TAVARES, Bernardo. FLIPPED CLASSROOM IN PHYSICS TEACHING FOR THE EARLY YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 88–97, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.45935. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45935. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching