Experiment with resistors: a proposal for the classroom

Authors

  • Mateus Andriola Gross Secretaria de Educação do Distrito Federal
  • João Pedro Sales Instituto de física UnB
  • Lorena Do Carmo Jesus Secretaria de Educação do Distrito Federal

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v8i2.45639

Keywords:

Physics. Resistors. Components. Colors. Multimeter

Abstract

The discipline of Physics in High School, in general, is unattractive in the eyes of students. This is because there are structural and pedagogical problems. Thus, in this article we intend to apply a differentiated proposal, which will try to rescue the interest in the discipline. It is a class in which students do an activity on resistors. This way, is intended to provide conditions for students to appropriate the concepts worked in class. At the end, the results of a survey form applied to students are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, Lei de Diretrizes e B. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.

TIPLER, Paul Allen; MOSCA, Gene. Física para cientistas e engenheiros: eletricidade e magnetismo, óptica. Tradução de Naira Maria Balzaretti. 6. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2009.

MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

ARAÚJO, Mauro Sérgio Teixeira de; ABIB, Maria Lúcia dos Santos. Atividades ex-perimentais no ensino de Física: Diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 25, n. 2, p.176-194, jun 2003.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem Significativa Crítica. Instituto de Física da UFRGS, Porto Alegre, 2010.

Published

2024-07-02

How to Cite

ANDRIOLA GROSS, Mateus; PEDRO SALES, João; DO CARMO JESUS, Lorena. Experiment with resistors: a proposal for the classroom. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 54–66, 2024. DOI: 10.26512/rpf.v8i2.45639. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45639. Acesso em: 21 nov. 2024.