Proposal for Teaching Calorimetry Using the Arduino Platform in a Diversified Didactic Sequence
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v7i1.44793Keywords:
Physics teaching. Critical Meaningful Learning. Calorimetry. Arduino.Abstract
The teaching of concepts related to Calorimetry is influenced by the learners’ previous conceptions based on sensory experiences that often lead to the formulation of misconceptions and make it difficult to learn the concepts. In the literature, it appears that there are few works with didactic proposals based on active methodologies for the teaching of Calorimetry, especially works with proposals for experimental activities. In this work, we propose a potentially meaningful teaching unit based on Critical Meaningful Learning Theory for teaching Calorimetry. The didactic sequence developed uses several didactic resources, such as guiding images, experimental activities, research on the evolution of concepts throughout history, computer simulations and games, aiming at an active participation of the learner in their teaching-learning process. One of the main objectives of this sequence is to propose an experimental activity on Calorimetry, for this we use the Arduino UNO R3 platform and the DS18B20 temperature sensor to develop an experimental arrangement with automated data acquisition, good accuracy and fast response time. The didactic sequence was applied in four classes of the 2nd year of high school in two state public schools in the municipalities of Bicas and Guarará in the state of Minas Gerais. The results indicate that the diversified didactic sequence developed has the potential to promote a critical meaningful learning of concepts related to Calorimetry.
Downloads
References
ARAUJO, I. S.; VEIT, E. A.; MOREIRA, M. A. Modelos computacionais no ensino aprendizagem de física: um referencial de trabalho. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 2, p. 341–366, 2012.
ARAÚJO, M. S. T. d.; ABIB, M. L. V. d. S. Atividades experimentais no ensino de física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de ensino de física, SciELO Brasil, v. 25, p. 176–194, 2003.
BIPM. The International System of Units (SI). 9. ed. https://www.bipm.org/en/publications/sibrochure: Bureau International des Poids et Mesures, 2019. ISBN 978-92-822-2272-0.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa crítica (critical meaningful learning). Teoria da Aprendizagem Significativa, v. 47, 2000.
MOREIRA, M. A. Abandono da narrativa, ensino centrado no aluno e aprender a aprender criticamente. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 4, n. 1, p. 2–17, 2011.
MOREIRA, M. A. Potentially meaningful teaching units-pmtu. Porto Alegre: Instituto de Física da UFRGS, 2011.
PHET Interactive Simulations. File: Forma de Energia e Transformações. 2021. Disponível em: <https://phet.colorado.edu/pt_BR/simulations/energy-forms-and-changes> – acesso em 25 out. 2021.
ROSA, C. T. W. da et al. Experimento de condução térmica com e sem uso de sensores e arduino. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 1, p. 292–305, 2016.
SILVA, A. L. de A. Um proposta para a aprendizagem de Calorimetria utilizando a plataforma Arduino em uma sequência didática diversificada. Dissertação (Mestrado) — Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física, Instituto de Ciências Exatas, Universidade Federal de Juiz de Fora, 8 2019. <https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11456>.
SILVA, G. R. da; ERROBIDART, N. C. G. A produção científica nacional em periódicos sobre o ensino de termodinâmica. Revista Prática Docente, v. 4, n. 2, p. 559–577, 2019.
VIDAL, N. F.; MENEZES, P. H. D. Laboratório real x laboratório virtual:possibilidades e limitações destes recursos em uma atividade investigativa para o ensino de eletrodinâmica. A Física na Escola, v. 17, n. 2, p. 54–58, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).