Proposal for Teaching Calorimetry Using the Arduino Platform in a Diversified Didactic Sequence

Authors

  • Alysson Miranda de Freitas Colégio de Aplicação João XXIII / Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Wilson de Souza Melo
  • André Luís de Almeida Silva

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v7i1.44793

Keywords:

Physics teaching. Critical Meaningful Learning. Calorimetry. Arduino.

Abstract

The teaching of concepts related to Calorimetry is influenced by the learners’ previous conceptions based on sensory experiences that often lead to the formulation of misconceptions and make it difficult to learn the concepts. In the literature, it appears that there are few works with didactic proposals based on active methodologies for the teaching of Calorimetry, especially works with proposals for experimental activities. In this work, we propose a potentially meaningful teaching unit based on Critical Meaningful Learning Theory for teaching Calorimetry. The didactic sequence developed uses several didactic resources, such as guiding images, experimental activities, research on the evolution of concepts throughout history, computer simulations and games, aiming at an active participation of the learner in their teaching-learning process. One of the main objectives of this sequence is to propose an experimental activity on Calorimetry, for this we use the Arduino UNO R3 platform and the DS18B20 temperature sensor to develop an experimental arrangement with automated data acquisition, good accuracy and fast response time. The didactic sequence was applied in four classes of the 2nd year of high school in two state public schools in the municipalities of Bicas and Guarará in the state of Minas Gerais. The results indicate that the diversified didactic sequence developed has the potential to promote a critical meaningful learning of concepts related to Calorimetry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAUJO, I. S.; VEIT, E. A.; MOREIRA, M. A. Modelos computacionais no ensino aprendizagem de física: um referencial de trabalho. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 2, p. 341–366, 2012.

ARAÚJO, M. S. T. d.; ABIB, M. L. V. d. S. Atividades experimentais no ensino de física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de ensino de física, SciELO Brasil, v. 25, p. 176–194, 2003.

BIPM. The International System of Units (SI). 9. ed. https://www.bipm.org/en/publications/sibrochure: Bureau International des Poids et Mesures, 2019. ISBN 978-92-822-2272-0.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa crítica (critical meaningful learning). Teoria da Aprendizagem Significativa, v. 47, 2000.

MOREIRA, M. A. Abandono da narrativa, ensino centrado no aluno e aprender a aprender criticamente. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 4, n. 1, p. 2–17, 2011.

MOREIRA, M. A. Potentially meaningful teaching units-pmtu. Porto Alegre: Instituto de Física da UFRGS, 2011.

PHET Interactive Simulations. File: Forma de Energia e Transformações. 2021. Disponível em: <https://phet.colorado.edu/pt_BR/simulations/energy-forms-and-changes> – acesso em 25 out. 2021.

ROSA, C. T. W. da et al. Experimento de condução térmica com e sem uso de sensores e arduino. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 1, p. 292–305, 2016.

SILVA, A. L. de A. Um proposta para a aprendizagem de Calorimetria utilizando a plataforma Arduino em uma sequência didática diversificada. Dissertação (Mestrado) — Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física, Instituto de Ciências Exatas, Universidade Federal de Juiz de Fora, 8 2019. <https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11456>.

SILVA, G. R. da; ERROBIDART, N. C. G. A produção científica nacional em periódicos sobre o ensino de termodinâmica. Revista Prática Docente, v. 4, n. 2, p. 559–577, 2019.

VIDAL, N. F.; MENEZES, P. H. D. Laboratório real x laboratório virtual:possibilidades e limitações destes recursos em uma atividade investigativa para o ensino de eletrodinâmica. A Física na Escola, v. 17, n. 2, p. 54–58, 2019.

Published

2023-04-25

How to Cite

MIRANDA DE FREITAS, Alysson; DE SOUZA MELO, Wilson; LUÍS DE ALMEIDA SILVA, André. Proposal for Teaching Calorimetry Using the Arduino Platform in a Diversified Didactic Sequence. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 20–38, 2023. DOI: 10.26512/rpf.v7i1.44793. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/44793. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)