THE AIR DILATION EXPERIMENT WITH ARDUINO: EXPANDING USE POSSIBILITIES FROM THE PERSPECTIVE OF SCIENCE TEACHING BY RESEARCH
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v5i3.38436Keywords:
Kinetic Theory of Ideal Gases. Inquire-Based Science Teaching. Arduino.Abstract
The air dilation experiment is explored in two well-known publications on Inquiry-Based Science Teaching. The proposal is to reinterpret the experimental assembly with the Arduino and the BMP280 sensor, expanding the possibilities of use in the classroom through the mathematical analysis of the pressure and temperature variables at constant volume, aiming at building knowledge about the ideal gas law and the kinetic theory of ideal gases in high school physics classes.
Downloads
References
CARVALHO, A.M.P. As Práticas Experimentais no Ensino de Física. In: Carvalho, A. M. P. (Org.) Ensino De Física - Coleção Ideias em Ação, Cengage Leaning, São Paulo, 2010.
CARVALHO, A.M.P. (Org.). Calor e Temperatura: Um Ensino por Investigação. Livraria da Física Editorial, São Paulo, 2014.
MEDEIROS, A; MEDEIROS, C. F. Possibilidades e Limitações das Simulações Computacionais no Ensino Da Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 24, n. 2, p. 77-86, São Paulo, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbef/v24n2/a02v24n2.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).