Evaluation of Experimental Activities in Physics Teaching: a review
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v6i1.38377Keywords:
Experimental Activity. Learning assessment. Physics teaching.Abstract
This work aims to present a review of the main ways of evaluating the learning of experimental activities found in the scientific literature to support its use in the teaching of Physics. A search in journals and articles published in national events reveals the little presence of works related to the evaluation of practical activities in Physics Education, an evaluation that has characteristics in some moments that approach the evaluation of formal, theoretical teaching, but that in others distances and much of that format. The present work proposes to carry out a review on the main results found about the evaluation of experimental activities so that they can serve as a reference in improving the evaluation process and the use of experiments in Physics Education.
Downloads
References
ARAÚJO, M. S. T; ABIB, M. L. V. S. Atividades Experimentais no Ensino de Física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 176-194, 2003.
BAROLLI, E.; LABURÚ, C. E.; GURIDI, V. M. Laboratorio didáctico de ciencias: caminos de investigación. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. v. 9, n. 1, p. 88-110, 2010. Disponível em: http://reec.webs.uvigo.es/volumenes/volumen9/ART6_VOL9_N1.pdf. Acesso em: 14 fev. 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 14 fev. 2021.
CARVALHO, A. M. P. de e GIL-PÉREZ, D. Formação de Professores de Ciências: Tendências e Inovações. Coleção Questões da nossa época. São Paulo: Ed. Cortez, 10ª edição. 2011, 127 p.
FORMICA, S.; MASULLO, M. Evaluación por competencias de las actividades prácticas a través de lista de cotejo. 2013. Disponível em https://www.academia.edu/17122205/Evaluaci%C3%B3n_por_competencias_de_las_actividades_pr%C3%A1cticas_a_trav%C3%A9s_de_lista_de_cotejo.
FRAIHA, S.; PASCHOAL JR, W.; PEREZ, S.; TABOSA, C. E. S.; ALVES, J. P. S.; SILVA, C. R. Atividades investigativas e o desenvolvimento de habilidades e competências - Um relato de experiência no Curso de Física da UFPA. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 40, n. 4, e4403, 2018.
GASPAR, A. Atividades experimentais no ensino de Física. Uma nova visão baseada na teoria de Vigotski. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 1ª edição, 2014, 252 p.
GELI DE CIURANA, A. La Evaluación de los Trabajos Prácticos. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, n. 4, p. 25-32, abr. 1995.
GOTT, R.; DUGGAN, S. Problems with the Assessment of Performance in Practical Science: Which way now? Cambridge Journal of Education, v. 32, n. 2, p. 183-201, 2002.
HOFSTEIN, A.; LUNETTA, V. N. The laboratory in Science Education: Foundations for the Twenty-first Century. Science Education, v. 88, p. 28-54, dez. 2003.
HORODYNSKI-MATSUSHIGUE, L. B. et al. Assessing in the Laboratory: Can it be significant? In: INTERAMERICAN CONFERENCE ON PHYSICS EDUCATION, 7., 2000, Porto Alegre, RS. Proceeding […], p. 1-16, 2000.
HORODYNSKI-MATSUSHIGUE, L. B. et al. Um Experimento Optativo como Avaliação de Aprendizagem em um Curso Introdutório de Laboratório de Física. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 13, 1999, Brasília. Atas [...]. Caderno de Resumos e Programação, p. 1-5, 1999.
KHAPARDE, R. B. A Comprehensive Assessment Strategy for Physics Laboratory Courses. arXiv: Physics Education, 2013. Disponível em: https://arxiv.org/abs/1311.6251. Acesso em: 14 fev. 2021.
LEITE, L. O Trabalho Laboratorial e a Avaliação das Aprendizagens dos Alunos. In: SEQUEIRA, M. et al. (org.). Trabalho Prático e Experimental na Educação em Ciências. Braga, 2000, p. 91-108.
LUCKESI, C. C. Avaliação da Aprendizagem Escolar. São Paulo: Ed. Cortez, 9ª edição, 1999, 182 p.
MORAIS, M. S., CAVALCANTI, E. L. D. Avaliação da Aprendizagem em Disciplinas Experimentais: Uma Proposta. In: Encontro Nacional de Ensino de Química, 18., 2016, Atas [...]. Florianópolis, SC, 2016. p. 1-12.
OLIVEIRA, J. R. S. Contribuições e Abordagens das Atividades Experimentais no Ensino de Ciências: Reunindo Elementos para a Prática Docente. Acta Scientiae, Canoas, v. 12, n. 1, p. 139-153, jan./jun. 2010.
PASSOS, A. M. F.; MOREIRA, M. A. Avaliação do ensino de laboratório: uma proposta alternativa. Revista Brasileira de Física, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 375-386, 1982.
PEREIRA, M. V.; MOREIRA, M. C. A. Atividades Prático-Experimentais no Ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 34, n. 1, p. 265-277, abr. 2017.
SANTOS, A. C. K.; LEVANDOWSKI, C. A. Influência do instrumento na avaliação da aprendizagem decorrente do ensino de laboratório em Física. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 3, n. 3, p. 122-133, dez. 1986.
SARRASAGUE, M. M.; FUDA, J.; MAEYOSHIMOTO, J.; CIMATO, A. Evaluación de Trabajos Prácticos: Una Propuesta Superadora. Revista de Enseñanza de la Física, Córdoba, v. 27, n. Extra, p. 463-470, nov. 2015.
SILVA, A. L. S.; MOURA, P. R. G. Ensino Experimental de Ciências – Uma Proposta: Atividade Experimental Problematizada (AEP). 1ª edição. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2018, 175 p.
TAMIR, P.; NUSSINOVITZ, R.; FRIEDLER, Y. The Design and Use so a Practical Tests Assessment Inventory. Journal of Biological Education, London, v. 16, n. 1, p. 42-50, 1982.
TRABACH, A. R. S.; FERRACIOLI, L. A Utilização do Diagrama V como Estruturador de Atividades Experimentais com videoanálise em Sala de Aula de Física no Ensino Médio. Revista do Professor de Física, Brasília, v. 4, n. 2, p. 18-40, 2020.
VAQUERO, J. S. La Evaluación de Actividades Prácticas en Ciencias de la Naturaleza. In: ARREDONDO, S. C. (org). Compromisos de la Evaluación Educativa. Madrid, Espanha: Ed. Pearson Educación, 2002. p. 321-332.
VILLATORRE, A. M.; HIGA, I.; TYCHANOWICZ, S. D. Didática e Avaliação em Física. 1, edição. São Paulo: Ed. Saraiva. 2009, 166 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).