Open experimental activities with toys as a way of falsifying ideal theoretical models: conservation of mechanical energy?

Authors

  • A.C.L. Moreira Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
  • G. C. Neto Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
  • D. R. Farias Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v6i1.37338

Keywords:

Theoretical models. Energy conservation. Open laboratories.

Abstract

In this work, we propose a methodological example composed by a low-cost and playful experiment to study theoretical models involving energy conservation. Because the experiment does not conserve energy, it allows not only show where the theoretical model studied at the beginning of the textbooks fails, but also insert students into open experimental practices thus, closer to a real scientific research. Since we intend to insert open laboratories in problematic situations analogous to scientific practices, we have adopted Lakatos' research programs as a theoretical reference. The latter preserves the general theory in an irreducible nucleus, leading any and all anomalies to be questioned and discussed only in the ‘protective belt’.

Downloads

References

A. A. Garcia , N. L.Speziali (2009). Física Experimental Básica na Universidade. Belo Horizonte, Editora UFMG.

Bunge, M. (1974). Teoria e Realidade. São Paulo, Perspectiva.

Carvalho, A. M. P. d. (2014). Calor e temperatura: um ensino por investigação. São Paulo, Editora Livraria da Física.

Chalmers, A. (1976). O que é ciência afinal? Brasília, Editora Brasiliense.

Feyerabend, P. (1977). Contra o Método. Rio de Janeiro, Francisco Alves.

Greiner, W. (2004). Classical Mechanics: point particles and relativity. New York, Springer Verlag.

Laburú, C. E. (2003). "Problemas abertos e seus problemas no laboratório de física: uma alternativa dialética que passa pelo discursivo multivocal e univocal." Investigações em Ensino de Ciências 8(3): 26.

Lakatos, I. (1979). O falseamento e a metodologia dos programas de pesquisa científica. São Paulo, Ed. Cultrix.

Lemos, N. A. (2007). Mecânica Analítica. São Paulo, Editora Livraria da Física.

Nussenzveig, H. M. (2002). Curso de Física Básica: Mecânica. São Paulo, Edgard Blucher.

Perrenoud, P. (2000). Dez Novas Competências para Ensinar. Porto Alegre Artmed Editora.

Peruzzo, J. (2012). Experimentos de Física Básica:mecânica. São Paulo, Editora Livraria da Física.

Pietrocola, M. (2001). Ensino de Física. Santa Catarina, Editora da UFSC.

Ricardo, E. C. (2003). A Problematização e a Contextualização no Ensino das Ciências: acerca das idéias de Paulo Freire e Gérard Fourez. IV ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. Bauro - SP.

Sergio M. Arruda, M. R. S., Carlos E. Laburú (2001). "Laboratório didático de física a partir de uma perspectiva Kuhniana." Investigação em Ensino de Ciências 6(1): 10.

Silveira, F. L. d. (1996). "A Metodologia dos Programas de Pesquisa: a epistemologia de Imre Lakatos." Cad.Cat.Ens.Fis. 13(3): 12.

Stephen T. Thornton, J. B. M. (2008). Classical Dynamics of Particles and Systems. New York, Thomson.

Published

2022-04-16

How to Cite

MOREIRA, Augusto; NETO, G. C.; FARIAS, D. R. Open experimental activities with toys as a way of falsifying ideal theoretical models: conservation of mechanical energy?. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 78–95, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v6i1.37338. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/37338. Acesso em: 15 jul. 2025.