DATA DISTRIBUTION CURVES ON BEAN GERMINATION: USE FOR A STUDY ON THE FORMAT OF COVID-19 PANDEMIC CURVES

Authors

  • Raul Guilherme Batista Mendes Universidade Federal de São João del Rei

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v5i2.36833

Keywords:

Experimenta physics. Data distribution curve. Covid-19. High school.

Abstract

This article describes the use of an easily reproducible experimental practice, the germination of beans, to obtain and comparative analysis between groups of experimental data obtained at random and systematized by high school students in public schools. These data groups were interpreted using bell-shaped, normal distribution data distribution curves and used as a comparative reference for the interpretation of curve patterns of contaminated in the Covid-19 pandemic. At the end, the learning gain by the students was verified through the application of a questionnaire with discursive questions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Pereira, M. V. e Amaral, M. C. M., Atividades prático-experimentais no ensino de Física, Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.34, n.1, pag.265, (2017).

Travers, R. M. W., Second handbook of research on teaching: A project of the American Educational Research Association,1973 Rand McNally.

Blosser, P. E., A Critical Review of the Role of the Laboratory in Science Teaching, 1980, ed. ERIC.

Grandini, N. A. e Grandini, C. R., Os objetivos do laboratório didático na visão dos alunos do curso de licenciatura em Física da UNESP-Bauru, Revista Brasileira de Ensino de Física, v.26, n.3, pag.251, ed. SciELO Brasil, (20014).

Blosser, P. E., Matérias em pesquisa de ensino de Física: O papel do laboratório no ensino de ciências, Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.5, n.2, pag.74, (1988).

Fay, P. J., The history of chemistry teaching in American high schools, Journal of Chemical Education, v.8, n.8, pag.1533, ed. ACS Publications, (1931)

Takahashi, E. K. e Cardoso, D. C., Experimentação remota em atividades de ensino formal: um estudo a partir de periódicos Qualis A, Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.11, n.3, pag.185, (2011).

Séré, M. G. e Coelho, S. M. e Nunes, A. D., O papel da experimentação no ensino da física, Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.20, n.1, pag.30, (2003).

Alves, J. N., de Faria, B. L., Lemos, P. G. A., Costa, C. M. e Silva, C. S. e Oliveira, R. M. S. R., Ciências na pandemia: uma proposta pedagógica que envolve interdisciplinaridade e contextualização, Revista Thema, v.18, pag.184, (2020).

Vilela, D. C., Germano, J. S. E., Monteiro, M. A. A. e Carvalho, S. J., Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: laboratório Tradicional x Laboratório Remoto, Revista Brasileira de Ensino de Física, v.41, n.4, ed. SciELo Brasil, (2019).

OS NÚMEROS sobre a pandemia de coronavírus. [S. l.], 20 mar. 2020. Disponível em: https://www.dw.com/pt-br/os-n%C3%BAmeros-sobre-a-pandemia-de-coronav%C3%ADrus/a-52848559. Acesso em: 15 set. 2020.

Published

2021-09-21

How to Cite

BATISTA MENDES, Raul Guilherme. DATA DISTRIBUTION CURVES ON BEAN GERMINATION: USE FOR A STUDY ON THE FORMAT OF COVID-19 PANDEMIC CURVES. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 61–70, 2021. DOI: 10.26512/rpf.v5i2.36833. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/36833. Acesso em: 26 sep. 2024.