A DIALOGUE BETWEEN THE ROGERIAN TRIAD AND VYGOTSKY'S SOCIOINTERATIONISM IN TEACHING MECHANICAL ENERGY CONSERVATION

Keywords:

Experimentation. Low-cost materials. Sociointeractionist theory. Significant learning. Conservation of Mechanical Energy.

Abstract

This work describes the teaching experience obtained in the application of a didactic workshop
regarding the activities carried out in the Pedagogical Residency Program of the Physics Degree
Course at the Federal Catarinense Institute (IFC) - Campus Concórdia. The target audience was
37 students from the first year of the Technical Course in Agricultural Integrated to High School.
The didactic sequence included five low-cost experimental practices involving the theme
"Mechanical Energy and its Conservation". The methodological approach was qualitative and
for data collection, instruments were used as direct observations during the time of classes and
questionnaires. To this end, there were two theoretical contributions, the Rogerian triad of humanist
Carl Rogers: Authenticity in the learning facilitator; Valuing, accepting and trusting and empathic
understanding, which gives the teacher a facilitating character in the teaching-learning process,
and Vygotsky's socio-interactionist theory, in which social interaction is the primary vehicle in
conceptual reconstruction. The main objective was to verify how the Rogerian triad and sociointeractionism
contribute to the teaching-learning of the Conservation of Mechanical Energy through experimental
practices with low-cost materials. The class was organized into six groups, which participated in a circuit
of experiments, thus, all students were given the opportunity to interact with the proposed experimental practices.
As a result, it can be seen that in addition to student motivation, there was a considerable influence on students'
conceptual rework.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Mauro S. T.; ABIB, Maria Lúcia V. S.. Atividades experimentais no ensino de Física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n.2, p. 176, jun, 2003. Disponível em: https://scielo.br/pdf/rbef/v25n2/a07v25n2.pdf . Acesso em: 17 nov. 2019.

BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 9”“31, dez 2002.

EVANGELISTA, F. L. et al. O Ensino de Física e Matemática sob a Ótica da Neuroeducação. Revista do Professor de Física, v. 3, n. 2, p. 80-92, 24 ago. 2019.

FERRARI, Márcio. Carl Rogers, um psicólogo a serviço do estudante. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/1453/carl-rogers-um-psicologo-a-serviço-do-estudante . Acesso: em 09 jun. 2019.

FREITAS, Wesley Ricardo de Souza; JABBOUR, Charbel José Chiappetta. O Estudo de Caso

(s) como Estratégia de Pesquisa Qualitativa: fundamentos, roteiros de aplicação e pressupostos

de excelência. www. abepro. com. br. Acesso em, v. 12, p. 12, 2016.

GARUZZI, Alessandra. O Humanismo de Carl Rogers. Disponível em: https://alessandragaruzzi.blogspot.com/2015/04/o-humanismo-em-carl-rogers-html . Acesso em: 15 nov. 2019.

MARTIN, Sergio et al. New technology trends in education: Seven years of forecasts and convergence. Computers & Education, v. 57, n. 3, p. 1893-1906, 2011.

MORAES, Silvia Pereira Gonzaga de. A concepção de aprendizagem e desenvolvimento em Vygotsky e a avaliação escolar. Disponível em: https://histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/jornada11/artigos/9/artigo_simposio_9_1008_silvia.moraes@uol.com.br.pdf. Acesso em: 20 nov. 2019.

MOREIRA, Marco A. Teorias de aprendizagem.2.ed. São Paulo: E.P.U., 2011. 242p.

MOREIRA, Marcos Luiz Batista. Experimentos de baixo custo no ensino de Mecânica para o ensino médio. 2015. 67 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) ”“ Universidade Federal Rural de Pernambuco, 2015. Disponível em: <https://www1.fisica.org.br/mnpef/sites/default/files/dissertacao_Marcospdf> . Acesso em: 27 mai. 2019.

OLIVEIRA, M. K. de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 2010.

REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

ROSSARI, Marilusa; SILVA, Gillys Vieira da. Transposições: foco na observação em sala de aula. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/24738_13897.pdf . Acesso em: 21 jun. 2019.

SILVA, José Carlos Xavier; LEAL, Carlos Eduardo dos Santos. Proposta de laboratório de física de baixo custo para escolas de rede pública de ensino médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 39, n. 1, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbef/v.39n1/1806-1117-rbef-39-01-e1401.pdf . Acesso em: 20 jun. 2019.

SOUZA, Inês Morais de; CARVALHO, Marcelo Alves de. Experimentos de Física utilizando materiais de baixo custo e fácil acesso. Disponível em: https://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_uel_fis_artigo_ines_morais_de_souza.pdf . Acesso em: 14 jun. 2019.

ZIMRING, Fred. Carl Rogers. Tradução e organização: Marco Antonio Lorieri. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Massangana, 2010.

Published

2021-04-17

How to Cite

A DIALOGUE BETWEEN THE ROGERIAN TRIAD AND VYGOTSKY’S SOCIOINTERATIONISM IN TEACHING MECHANICAL ENERGY CONSERVATION. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 1–8, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/35050. Acesso em: 19 may. 2024.