Launch of Toy Projectiles: mathematical modelling and investigative experimentation
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v4i2.31115Keywords:
Mathematical Modelling, Investigative Experimentations, Toys.Abstract
Studies on projectile launching at various educational levels are based upon simplified theoretical models. We abstract the projectile as a particle moving in two dimensions and not subjected to the resistive force of the air. In this work, we propose a simple experimental procedure involving low-cost toys, whose main objective is to implement investigative activities in the classroom, awakening a critical posture about the theoretical models studied. We carry out a detailed review of two existing academic models for the oblique launching of a particle to demonstrate the relationship between mathematical modelling and experimentation: the standard model with no air resistance and the model subject to a drag force proportional to the particle velocity. We employed the usual strategy by solving the first model through vectorial kinematics while developing the equations of motion directly from Newton's laws and solving them exactly for the second. We obtained, particularly, analytical expressions for the range of the projectiles as a function of the parameters to both models. Beyond comparing and discussing the results of the mathematical models, a low-cost investigative experimental approach is proposed for real projectiles launching using toys. During this procedure, we challenged the students to raise spontaneous conceptions about the validity of the model with no air resistance they had been previously presented in the classroom. Subsequently, we exhibit the results from the model with air resistance to the students, not necessarily explaining the details of the mathematical development, making considerations about some of the improvements. Ultimately, pieces of evidence are displayed about the efficiency of investigative activities in the understanding of whatever a mathematical model is and its relationship with reality.
Downloads
References
BACHELARD, G. A Formação do Espírito Científico. [S.l.]: Editora Contraponto, 2002. 85
BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. [S.l.]: Editora Contexto, 2002. 68
BRANDãO, R. V.; ARAUJO, I. S.; VEIT, E. A. A modelagem científica vista como um campo conceitual. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 28, n. 3, p. 39, 2011. 68
BUNGE, M. Teoria e Realidade. Rio de Janeiro: Editora Perspectiva, 2009. 68
CARVALHO, A. M. P. d. Calor e temperatura: um ensino por investigação. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2014. 68, 69, 81, 85
CARVALHO, A. M. P. d. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 30, 2018. 83
CORLESS, R. M. et al. On the LambertW function. Advances in Computational Mathematics, v. 5, n. 1, p. 329”“359, Dec 1996. ISSN 1572-9044. 76, 89
GREINER, W. Classical Mechanics: point particles and relativity. New York: Springer Verlag, 2004. 67
HALLIDAY, D.; RESNICK, R.; WALKER, J. Fundamentos de Física. 10a. ed. [S.l.]: LTC, 2016. v. 1. 67, 69
KUHN, T. S. A Estrutura das Revoluções Científicas. São Paulo: Perspectiva, 2013. 69
LEMOS, N. A. Mecânica Analítica. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2007. 67
MELO, L. F. A. de. Análise didática e experimental de lançamento de projéteis com resistência do ar com a utilização de brinquedos. Dissertação (Monografia de Conclusão de Curso de Graduação) ”” Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru ”“ PE, 2019. 78, 86
MELO, L. F. A. de. Análise Didática e Experimental de Lançamentos de Projéteis com Resistência do Ar com a Utilização de Brinquedos. Projeto de pesquisa em desenvolvimento na UFPE - Centro Acadêmico do Agreste. 2020. 86
NEWTON, I. Principia: princípios matemáticos de filosofia natural: O sistema do mundo. 1a. ed. São Paulo: USP/EDUSP, 2008. 73
SANTOS, B.; ROCHA, Z. da. Introdução ao Software MAXIMA. [S.l.], 2009. Disponível em <http://hostel.ufabc.edu.br/~daniel.miranda/maxima/Maxima_Bruna_Santos_2009.pdf> (28/02/2020). 77 SISTEMA de álgebra computacional Maxima. 2019. Disponível em: . (28/02/2020). 77
THORMTON, S.; MARION, J. Dinâmica clássica de partículas e sistemas. [S.l.]: Cengage Learning, 2011. 67, 69, 73
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).