The use of information and communication technologies as teaching resources in physical education

Authors

  • Bruna Cristina Oliveira Loureiro Instituto Federal do Acre

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v3i2.24315

Keywords:

Teaching. Physics. Technologies.

Abstract

This paper presents the results of a bibliographical research carried out with the objective of investigating whether Information and Communication Technologies - ICTs are being inserted as didactic resources in the teaching and learning process of the Physics discipline in order to provide meaningful learning to students, since the technologies show great potential to contribute to the teaching and learning process. The authors that deal with the theme as Ricardo and Freire (2007), Voelzke E Araújo (2014), Souza (2013) and others were gathered. We sought to verify if the use of ICTs is being implemented in Physics Teaching, what difficulties were encountered for implementation among other issues identified in the authors' texts. It was concluded that the implementation of ICTs is occurring, but not in full potential, teachers find structural barriers, such as lack of space, equipment and internet in school as well as in their training, which should be continued to the point of being always improving to be able to adapt the technologies that are emerging.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CHAVES, J. A.C.; ALVES, R. R.; FILHO, A. E. F.; SILVA, M. A. H. As dificuldades de aprendizagem no ensino de matemática e física dos alunos do 2ˇr ano do ensino médio. Anais III Congresso Internacional das Licenciaturas, Natal, 2017. Disponível em: Acesso em: 16 jun., 2018.

HOHENFELD, D. P.; LAPA, J. M.; MARTINS, M. C. M. As tecnologias de informação e comunicação no curso de física da uefs. Anais do VI Encontro Nacional de Pesquisa, Florianópolis, 2007. Disponível em: Acesso em: 16 jul., 2018.

LARA, A. L.; MANCIA, L. B.; SABCHUK, L.; PINTO, A. E. A., SAKAGUTI, P. M. Y. Ensino de Física mediado por tecnologias de informação e comunicação: um relato de experiência. Anais do XX Simpósio Nacional de Ensino de Física, São Paulo, 2013. Disponível em: Acesso em: 16 jul., 2018.

MACÊDO, J. A.; PEDROSO, L. S.; VOELZKE, M. R.; ARAÚJO, M. S. T. Cad. Bra. Ens. Fís., 31, 167, 2014.

MARTINS, A. A.; GARCIA, N. M. D. Ensino de física e novas tecnologias de informação e comunicação: uma análise da produção recente. Anais do VIII Encontro Nacional de Pesquisa. Campinas, 2011. Disponível em: Acesso em: 16 jul., 2018.

MONTEIRO, M. A. A. Rev. Bras. Pesq. Edu. Ciên. 16, 1, (2016).

MOREIRA, M. A. Teorias da Aprendizagem. São Paulo, EPU, 1999.

NETO, G. C. F. Cad. Catar. Ens. Fís. 4, 127, (1987).

PEREIRA, R. N.; BEZERRA, J. S.; FIGUEIREDO, G. A. Rev. Pesq. Interd. 1, Ed. Especial, 352, (2016).

RICARDO, E. C.; FREIRE, J. C. A. Rev. Bras. Ens. Fís. 29, 2, 251 (2007).

ROSA, C. W.; ROSA, Á. B. Rev. Iber. Amer. Edu. 43, 1, 1, (2007).

SILVA, A. A.; TAGLIATI, J. R. Rev. Virt. 2, Ed. Especial, 1 (2005).

SOUZA, C. R.; ARANTES, A. R.; STUDART, N. O amadurecimento metodológico e o uso das tics: um estudo de caso com professores de física. Anais do II Congresso Internacional TIC e Educação, Lisboa, 2012. Disponível em: Acesso em: 06 jun., 2018.

SOUZA, E. J. Aplicações da física no cotidiano a partir de vídeos de curta duração: tic como contribuição ao ensino aprendizagem. Anais do XI Congresso Nacional de Educação, Curitiba, 2013. Disponível em: Acesso em: 07 jun., 2018.

VERONEZ, D.; LUNKES, M.; MUCHESKI, F.; VIZZOTTO, L. Rev. Ens. Pesq. 13. 1, 152 (2015).

Published

2019-08-24

How to Cite

LOUREIRO, Bruna Cristina Oliveira. The use of information and communication technologies as teaching resources in physical education. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 93–102, 2019. DOI: 10.26512/rpf.v3i2.24315. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/24315. Acesso em: 4 dec. 2024.