O ESTUDO DO LOOPING VERTICAL DE UM BALDE COM ÁGUA COM APLICATIVO DE VIDEOANÁLISE PARA DISPOSITIVOS MÓVEIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v2i2.11893

Keywords:

Circular Motion. Physics teaching. Videoanalysis. mobile devices.

Abstract

The present work presents a proposal of how to explore the vertical looping of a bucket with water using NewtonDV videoanalysis application for mobile devices. With the videoanalysis of the movement, it was possible to verify the force exerted by the bucket on the water at the top of the circular trajectory, also the smaller value of the tangential velocity that keeps the water in the bucket and the force exerted by the bucket on the water at the lowest point of their trajectory. The use of this videoanalysis application allowed to establish an interaction between theory and the application of physical knowledge to concrete situations, enabling learning with different representations such as graphs, diagrams, tables, images and the video itself. In this way, this work is expected to guide the pedagogical action of the teacher, making the smartphones/tablets be seen as a didactic resource for the physics classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Adeil Gomes de Araújo, Secretaria de Educação Básica do Ceará- SEDUC

Professor da rede pública estadual do estado do Ceará e aluno do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC)/UECE, polo 23, bolsista da CAPES.

EEMTI Estado do Amazonas
Rua Monsenhor Furtado, 2327 - Bela Vista, Fortaleza - CE, CEP 60441-750

Meirivâni Meneses de Oliveira, Secretaria de Educação Básica do Ceará- SEDUC

Professora da rede pública estadual do estado do Ceará e aluna do Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Ceará - UFC.

EEFM Anísio Teixeira
Rua Rio Grande do Sul, 680, Pan Americano, Fortaleza - CE 
CEP: 60441-380

Eloneid Felipe Nobre, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutora em Física, professora do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Ceará (UFC).

Campus do Pici, BL 902
Av. Mister Hull, s/n - Pici, Fortaleza - CE, 60455-760

Alexandre Gonçalves Pinheiro, Universidade Estadual do Ceará- UECE

Doutor em Física, professor da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC)/UECE.

Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central,
Universidade Estadual do Ceará- UECE
Rua José de Queiroz Pessoa, Nº 2554 - Planalto Universitário, Quixadá-CE
CEP: 63.900-000

Marcony Silva Cunha, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Doutor em Física, professor titular da UECE, coordenador do Grupo de Estudos em Mecânica Quântica (GEMQ) e Grupo de Física Teórica (GFT).

Departamento de Física, Universidade Estadual do Ceará - UECE
Av. Dr. Silas Munguba,1700, Itaperi, 60714-903, Fortaleza-CE

References

LAWS,P.; PFISTER,H. Using Digital Video Analysis in Introductory Mechanics Projects. The Physics Teacher.1998. Disponível em: https://cienciaescolar.files.wordpress.com/2009/12/usando-analisis-video-digital-en-proyectos-de-fisica.pdf,1998. Vol. 36. 282-287. Último acesso em: 18 de setembro de 2017.

OLDKNOW, A. Mathematics from still and video images. Micromath Summer.2003. Disponível em: https://www.mah.se/pages/74006/video1.pdf . 30-34. Último acesso em: 18 de setembro de 2017.

HIRTH, M; KUHN, J; MÜLLER, A; ROHS, M; KLEIN, P. .iMobilePhysics: Seamless Learning durch Experimente mit Smartphones & Tablets in Physik. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/308723033_iMobilePhysics_Seamless_Learning_durch_Experimente_

mit_Smartphones_Tablets_in_Physik, 2016. Último acesso em: 24 de junho de 2017.

KLEIN,P.;GRÖBER,S.; KUHN,J.;WILHELM,T. Bewegungen mit der App Video Analysisanalysieren. Smart Physik, Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/piuz.201590033/abstract,2015. Último acesso em: 18 de setembro de 2017.

KLEIN,P.;GRÖBER,S.; KUHN,J ; MÜLLER, A. Video analysis of projectile motion using tablet computers as experimental tools. Disponível em: http://iopscience.iop.org/article/10.1088/0031-9120/49/1/37/meta, 2014. Último acesso em: 18 de setembro de 2017.

SADEK, R. VidAnalysis ”“ Videoanalyse für Android. Disponível em: http://pluslucis.univie.ac.at/PlusLucis/151/S45.pdf,2015. . Último acesso em: 18 de setembro de 2017.

KLEIN, P; KUHN, J.; MÜLLER, A. (2015) Mobile Videoanalyse - Wurf vom fahrenden Skateboard. Naturwissenschaften im Unterricht Physik: Materialien & Methoden. Experimentieren mit Smartphone und Tablet. v. 145, 24-26.

KLEIN, P; KUNH, J; MÜLLER, A.; GRÖBER, S., Video Analysis Exercises in regular Introductory Physics Courses: Effects of Conventional Methods and Possibilities of Mobile Devices, p. 270-288, Multidisciplinary Research on Teaching and Learning, 2015. Disponível em:. Último acesso: 11 de Dezembro de 2016.

OLDKNOW, A; TAYLOR, R; TETLOW, L. Teaching Mathematics Using ICT. Continuum International Publishing Group. 3rd Edition (2010).

ARAÚJO, F.A.G; OLIVEIRA, M.M.; NOBRE, E.F.; PINHEIRO, A.G.; CUNHA, M.S. Estudo do Movimento com o Aplicativo VidAnalysis: Possibilidades no Estudo de Lançamento de projéteis. Rev Prof de Física. 1, n.2 (2017). Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/25088/19826. Acesso em: 17 de fevereiro de 2018.

Published

2018-07-26

How to Cite

ARAÚJO, Francisco Adeil Gomes de; OLIVEIRA, Meirivâni Meneses de; NOBRE, Eloneid Felipe; PINHEIRO, Alexandre Gonçalves; CUNHA, Marcony Silva. O ESTUDO DO LOOPING VERTICAL DE UM BALDE COM ÁGUA COM APLICATIVO DE VIDEOANÁLISE PARA DISPOSITIVOS MÓVEIS. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 2, n. 2, 2018. DOI: 10.26512/rpf.v2i2.11893. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/11893. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)