O ESTUDO DO LOOPING VERTICAL DE UM BALDE COM ÁGUA COM APLICATIVO DE VIDEOANÁLISE PARA DISPOSITIVOS MÓVEIS
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v2i2.11893Keywords:
Circular Motion. Physics teaching. Videoanalysis. mobile devices.Abstract
The present work presents a proposal of how to explore the vertical looping of a bucket with water using NewtonDV videoanalysis application for mobile devices. With the videoanalysis of the movement, it was possible to verify the force exerted by the bucket on the water at the top of the circular trajectory, also the smaller value of the tangential velocity that keeps the water in the bucket and the force exerted by the bucket on the water at the lowest point of their trajectory. The use of this videoanalysis application allowed to establish an interaction between theory and the application of physical knowledge to concrete situations, enabling learning with different representations such as graphs, diagrams, tables, images and the video itself. In this way, this work is expected to guide the pedagogical action of the teacher, making the smartphones/tablets be seen as a didactic resource for the physics classes.
Downloads
References
LAWS,P.; PFISTER,H. Using Digital Video Analysis in Introductory Mechanics Projects. The Physics Teacher.1998. Disponível em: https://cienciaescolar.files.wordpress.com/2009/12/usando-analisis-video-digital-en-proyectos-de-fisica.pdf,1998. Vol. 36. 282-287. Último acesso em: 18 de setembro de 2017.
OLDKNOW, A. Mathematics from still and video images. Micromath Summer.2003. Disponível em: https://www.mah.se/pages/74006/video1.pdf . 30-34. Último acesso em: 18 de setembro de 2017.
HIRTH, M; KUHN, J; MÜLLER, A; ROHS, M; KLEIN, P. .iMobilePhysics: Seamless Learning durch Experimente mit Smartphones & Tablets in Physik. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/308723033_iMobilePhysics_Seamless_Learning_durch_Experimente_
mit_Smartphones_Tablets_in_Physik, 2016. Último acesso em: 24 de junho de 2017.
KLEIN,P.;GRÖBER,S.; KUHN,J.;WILHELM,T. Bewegungen mit der App Video Analysisanalysieren. Smart Physik, Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/piuz.201590033/abstract,2015. Último acesso em: 18 de setembro de 2017.
KLEIN,P.;GRÖBER,S.; KUHN,J ; MÜLLER, A. Video analysis of projectile motion using tablet computers as experimental tools. Disponível em: http://iopscience.iop.org/article/10.1088/0031-9120/49/1/37/meta, 2014. Último acesso em: 18 de setembro de 2017.
SADEK, R. VidAnalysis ”“ Videoanalyse für Android. Disponível em: http://pluslucis.univie.ac.at/PlusLucis/151/S45.pdf,2015. . Último acesso em: 18 de setembro de 2017.
KLEIN, P; KUHN, J.; MÜLLER, A. (2015) Mobile Videoanalyse - Wurf vom fahrenden Skateboard. Naturwissenschaften im Unterricht Physik: Materialien & Methoden. Experimentieren mit Smartphone und Tablet. v. 145, 24-26.
KLEIN, P; KUNH, J; MÜLLER, A.; GRÖBER, S., Video Analysis Exercises in regular Introductory Physics Courses: Effects of Conventional Methods and Possibilities of Mobile Devices, p. 270-288, Multidisciplinary Research on Teaching and Learning, 2015. Disponível em:. Último acesso: 11 de Dezembro de 2016.
OLDKNOW, A; TAYLOR, R; TETLOW, L. Teaching Mathematics Using ICT. Continuum International Publishing Group. 3rd Edition (2010).
ARAÚJO, F.A.G; OLIVEIRA, M.M.; NOBRE, E.F.; PINHEIRO, A.G.; CUNHA, M.S. Estudo do Movimento com o Aplicativo VidAnalysis: Possibilidades no Estudo de Lançamento de projéteis. Rev Prof de Física. 1, n.2 (2017). Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/25088/19826. Acesso em: 17 de fevereiro de 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).