Ensino de Artes:

a monocultura e o sonho

Authors

Keywords:

ensino de artes; monocultura; artes indígenas; diversidade; agroecologia.

Abstract

The history of the absence of indigenous arts in the Brazilian formal education curriculum goes back to the political foundations that guided the occupation of the land in the Brazilian territory. The installation of large monoculture estates meets the implementation of the Imperial Academy of Fine Arts as they operate on the importation of European models and the elimination of diversity. Does this secular logic still sustain our Arts classes? Teachers at indigenous schools are pioneers in this debate and inspire decolonizing strategies in the monoepistemic school. The proposal of finding the place of dreams, by Ailton Krenak, in association with the thought of other authors, indigenous and non-indigenous, illuminate necessary questions for Art teachers engaged in working indigenous arts in the classroom.

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Author Biography

Tales Bedeschi Faria, Instituto Federal de Minas Gerais

Professor do Instituto Federal de Minas Gerais - IFMG, Campus Santa Luzia (2016-). Doutorando em Artes e Experiência Interartes na Educação, na Escola de Belas Artes da UFMG, investigando processos de ensino/aprendizagem das artes indígenas na escola não indígena. Mestre em Arte e Tecnologia da Imagem (2013), Bacharel em Artes Plásticas/Gravura (2006) e Licenciado em Artes Visuais (2009) também pela EBA/UFMG. Artista visual. Participou de exposições no Brasil, Cuba, Estados Unidos e Uruguai.

References

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Published

2022-10-31

How to Cite

Bedeschi Faria, T. (2022). Ensino de Artes:: a monocultura e o sonho. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 20(2), 57–83. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistavis/article/view/44390

Issue

Section

Dossiê: Arte Indígena Contemporânea