A script that is invented
unpredictability and discovery in artist research
Keywords:
Artist research, artistic creation, Poetics, Memento, Christopher NolanAbstract
An original story of the investigation of a crime is evoked in this essay to address the processes and strategies of the artist's research. To observe the questions inspired by the fiction Memento by Christopher Nolan, I turn to the Poetics studies (Paul Valery, René Passeron, Luigi Pareyson and others) as well as the reports of creators (Wim Wenders and David Lynch) about the processes of conception their works.
Downloads
References
DUCHAMP, M. O ato criador. In: BATTCOCK, G. (org.). A nova arte. São Paulo: Perspectiva, 1975. p.71-74.
LANCRI, J. Colóquio sobre a metodologia da pesquisa em artes plásticas na universidade. In: BRITES, B; TESSLER, E. (org.) O meio como ponto zero. Metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2002. p.17-33.
LYNCH, D. Em águas profundas: criatividade e meditação. Tradução Márcia Frasão. Rio de Janeiro: Gryphus, 2008.
MEMENTO (Amnésia). Direção e argumento: Chistopher Nolan. EUA, 2000, 116 min. Disponível em: https://www.YouTube.com/watch?v=eEk6SxotSDY. Acesso em: 18 out. 2020.
MULHOLLAND Drive (Cidade dos Sonhos). Direção: David Lynch. EUA/França, 2001, 147 min.
PAREYSON, L. Estética: teoria da formatividade. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.
PARIS, TEXAS. Direção: Wim Wenders. França/Alemanha, 1984, 147 min.
PASSERON, R. Por uma poïanálise. In: SOUSA, E. L. A.; SLAVUTZKY, A.; TESSLER, E. (orgs.). A invenção da vida: arte e psicanálise. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 2001. p. 9-13.
PASSERON, R. Poïética e psicanálise. Entrevista com René Passeron. Revista APPOA (Associação Psicanalítica de Porto Alegre ”“ APPOA), n. 18, p. 91- 105, 2000. Disponível em: http://www.appoa.org.br/uploads/arquivos/revista_18_3.pdf. Acesso em: 1 out. 2020.
RAUSCHER, B. B. S. Imagens do corte: desdobramentos operatórios em imagens impressas e projetadas. 2005. Tese (Doutorado em Artes) ”“ Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre/RS, 2005.
REY, S. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. In: BRITES, B.; TESSLER, E. (org.) O meio como ponto zero. Metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2002. p.125-140.
VALÉRY, P. Lições de poética. Tradução Pedro Sette Câmara. Belo Horizonte/Veneza: Âyiné, 2018.
VALÉRY, P. Variedades. Tradução Maiza Martins de Siqueira. São Paulo: Iluminuras, 1991.
WENDERS, W. A lógica das imagens. Tradução Maria Alexandra A. Lopes. Lisboa: Edições 70, 2010.