Debanda and the contemporary machine

Authors

  • César Lignelli Universidade de Brasília
  • João Lucas Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/vis.v17i2.20645

Keywords:

Collaboration. Performance. Machine. Technology. Technical.

Abstract

The authors discuss DeBanda's aestheticcollaborative experiment with a focus on its technical and technological interfaces. For this, flows and clashes between machinic and organic instances of the process are exposed and problematized. The experiment began in 2015 within the Research group Vocalidade & Cena (CNPq) and involves the participation of four teachers from CEN-UnB and two students from PPG-Arte-UnB. So far, it has been in Singapore and circulated in six South American countries, which resulted in material for a bilingual catalog, 65 paintings and drawings, and a documentary feature film that is in the making.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

César Lignelli, Universidade de Brasília

Professor de Voz e Performance do Departamento Artes Cênicas (CEN) e dos Programa de Pós-Graduação em Arte (PPG-Arte) e do Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPG-CEN) da Universidade de Brasília. Pós-Doutor pelo Programa Avançado de Cultura Contemporânea da Universidade Federal do Rio de Janeiro (2014 - 2015). É Doutor em Educação e Comunicação, FE/Universidade de Brasília (2011); Mestre em Arte e Tecnologia na linha de pesquisa Processos Composicionais para a Cena, IDA/UnB (2007); Graduado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2000). Líder do Grupo de Pesquisa Vocalidade & Cena (CNPq desde 2003).

João Lucas, Universidade de Brasília

Graduou-se com alta classificação no curso superior de piano do Conservatório Nacional de Lisboa. Colaborou com alguns dos mais importantes criadores do teatro e da dança contemporânea em Portugal, tendo participado como compositor em mais de setenta peças, muitas delas premiadas nacional e internacionalmente. Radicado em Brasília desde 2010, é mestre em Artes pela Universidade de Brasília, na linha de pesquisa de Processos Composicionais para a Cena.

References

AGAMBEM, Giorgio. O que e o contemporâneo e outros ensaios. Trad. Vinicius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 2009.

CALVINO, Italo. As Cosmicómicas. Trad. Ivo Barroso. São Paulo: Schwarcz, 1992.

DELEUZE, Gilles, & GUATTARI, Felix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 5. Trad. Peter Pal Pelbart e Janice Caiafa. São Paulo: Editora 34, 1997.

DELEUZE, Gilles, & GUATTARI, Felix. Mil Platôs - capitalismo e esquizofrenia, vol.1. Trad. Aurélio Costa Neto e Celia Pinto Costa. S. Paulo: Editora 34, 2000.

LÉVINAS, Emmanuel. (2004). Entre nós. Trad. Pergentino Stefano Pivatto (coord.), lvaldo Antonio Kuiava, Jose Nedel, Luiz Pedro Wagner, Marcelo Luiz Pelizolli. Petrópolis: Vozes, 2004.

Published

2018-10-01

How to Cite

Lignelli, C., & Lucas, J. (2018). Debanda and the contemporary machine. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 17(2), 152–172. https://doi.org/10.26512/vis.v17i2.20645

Issue

Section

Imagem e(m) Cena