Appropriation and redistribution economy in the 1970s art practices of Anna Bella Geiger
DOI:
https://doi.org/10.26512/vis.v15i2.20402Keywords:
Anna Bella Geiger. Image. Photography. Memory. Archive.Abstract
During the 1970s the art practice of Anna Bella Geiger shifted from printmaking to the incorporation of new media. This change reflected not just her affinity with the technology of the time, but, through the appropriation of photographic images, also established atemporal relations with what the artist considered formative elements of the current culture. In this context this article examines how two of Geiger's works from this period, Circumambulatio (1972) and Polaridades (1970-74), can contribute for a critical understanding of the role of circulation of images in the formation of memory and culture of a time.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.
van ALPHEN, Ernst. Staging the Archive: Art and Photography in the Age of New Media. London: Reaktion Books, 2014.
ALVES, Camila G., PINTO, Henrique G. 'A trajetória intelectual de Pedro Pinchas Geiger segundo suas obras na Revista Brasileira de Geografia'. III Encontro Nacional de História do Pensamento Geográfico I Encontro Nacional de Geografia Histórica, 2012, Rio de Janeiro. História da Geografia no Brasil, 2012.
ALLOWAY, Lawrence. American Pop art. Nova Iorque: Mcmillan Publishing, 1974.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
BERGER, John. About Looking. London: Bloomsbury Publishing, 2009.
BERGSON, Henri. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
BROCKMEIER, Jens. 'Remembering and Forgetting: Narrative as Cultural Memory'. In: Culture and Psychology, 8/1 pp.5-14, 2002.
BROCKMEIER, Jens. Beyond the Archive: memory, narrative, and the autobiographical process. Oxford: Oxford University Press, 2015.
COSTA, Luiz C. A gravidade da imagem: arte e memória na contemporaneidade. Rio de Janeiro: Faperj, Quartet, 2014.
DIDI-HUBERMAN, Georges. L'empreinte. Paris: Centre Georges Pompidou, 1997.
ELIADE, Mircea. Imagens e Símbolos: Ensaios sobre o simbolismo mágico-religioso. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
FERREIRA, Glória. Arte como questão: Anos 70. Catálogo. São Paulo: Instituto Tomie Ohtake, 2009.
FLUSSER, Vilém. Towards a Philosophy of Photography. London: Reaktion Books, 2000.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da Caixa Preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
GEIGER, Anna B. Anna Bella Geiger: Constelações. Catálogo. Rio de Janeiro: MAM. [catálogo exposição, 1996.
GEIGER, Anna B. Anna Bella Geiger: Circa MMXI. São Paulo: Centro Cultural dos Correios, 2012. [catálogo exposição, disponível em: <http://www.circa2011.com.br/aexposicao>, visitado em 14/07/2015].
GEIGER, Anna B. Anna Bella Geiger: entrevista [17/01/2014]. Entrevistador: Fernanda Albertoni. Rio de Janeiro, 2014.
HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos e mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.
JAREMTCHUK, Dária Anna Bella Geiger: Passagens Conceituais. São Paulo, Belo Horizonte: C/Arte, FAPESP, 2007.
MANOVICH, Lev. The Language of New Media. Cambridge, Mass: The MIT Press, 2001.
NAVAS, Adolfo M. (org.) Anna Bella Geiger: Territórios, Passagens, Situações. Catálogo. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2007.
NAVAS, Adolfo M. (org.) Anna Bella Geiger: fotografia alem da fotografia. 1972-2008. Catálogo. São Paulo: Caixa Cultural, 2009.