A fábrica do sensível

as imagens contraditórias da arte

Authors

  • Luiz Cláudio da Costa Universidade do Estado do Rio de Janeiro -UERJ

DOI:

https://doi.org/10.26512/vis.v14i2.19788

Keywords:

Aesthetic. Art. Image. Sensory Experience. Modernism.

Abstract

Defending the aesthetics as the terrain where the battle takes place for the emancipation of new forms of political subjectivity, Jacques Rancière highlights the role of art as a contradictory sensorial experience. The aesthetic experience transforms and redraws the distribution of the sensorium, the division that predetermines the ways of being-in-common. Art relates to the production of a community founded on the idea of dissent. Dividing from within a given sensorial situation, art reconfigures the possibility of perception, thought and action, redistributing the capabilities within the community. Art teaches how to live in a heterogeneous sensorium because it links contradictory orders as knowing and notknowing, logos and pathos, autonomy and heteronomy.

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Author Biography

Luiz Cláudio da Costa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro -UERJ

Professor da Universidade do Estado do Rio de Janeiro com estágio pós-doutoral pela Université de Paris 1 (Sorbonne) em 2014, é autor do livro A gravidade da imagem: arte e memória na contemporaneidade (Quartet/Faperj, 2014) e organizador da coletânea Dispositivos de registros na arte contemporânea (Contracapa/Faperj, 2009).

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Published

2016-02-04

How to Cite

Costa, L. C. da. (2016). A fábrica do sensível: as imagens contraditórias da arte. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 14(2), 171–186. https://doi.org/10.26512/vis.v14i2.19788

Issue

Section

Colaborações - Tema Livre