Meanings Assigned to the School: Integrative Review of National Literature

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.1590/0102.3772e3636

Palabras clave:

Students, School, Review, Meanings

Resumen

This paper aims to understand the meanings that students, parents, and teachers, assigned to the school, through an integrative review of the last ten years of Brazilian literature (2007-2017). The search in the databases included material from BVS-Psi, SciELO, and PePSIC, using the following terms in both English and Portuguese: meaning AND school; perception AND school; “social representation” AND school. Considering the inclusion and exclusion criteria, 11 papers were selected. The meanings were classified into two categories: (a) Meanings that strengthen the bonds and (b) Meanings that weaken the bonds. Results indicate that the school is represented in several ways, and the research are predominantly conducted with students.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Amparo, D. M. do, Galvão, A. C. T., Cardenas, C., & Koller, S. H. (2008). A escola e as perspectivas educacionais de jovens em situação de risco. Psicologia Escolar e Educacional, 12(1), 69-88. https://doi.org/10.1590/S1413-85572008000100006

Angelo, C. L., & Lins, R. C. (2017). Alunos falam sobre a escola: do mundo dos adultos à terra do nunca. Educar em Revista, 62, 165-180. https://doi.org/10.1590/0104-4060.44134

Auriglietti, R. C. R., & SchmidlinLöhr, S. (2014). Evasão escolar: Causas, consequências e alternativas - O combate à evasão escolar sob a perspectiva dos alunos. Caderno: Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE, 01, 1-21. http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br

Botelho, L. L. R., Cunha, C. C. de A., & Macedo, M. (2011). O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, 5(11), 121-136. https://doi.org/10.21171/ges.v5i11.1220

Brenner, A. K., & Carrano, P. C. R. (2014). Os sentidos da presença dos jovens no ensino médio: Representações da escola três filmes de estudantes. Educação & Sociedade, 35(129), 223-1240. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014143847

Bulgraen, V. C. (2010). O papel do professor e sua mediação nos processos de elaboração do conhecimento. Revista Conteúdo, 1(4), 30-38. http://www.conteudo.org.br/index.php/conteudo/article/viewFile/46/39

Campolina, L. O., & Oliveira, M. C. S. L de. (2009). Cultura escolar e práticas sociais: Episódios cotidianos da vida escolar e a transição para a adolescência. Educação e Pesquisa, 35(2), 369-380. https://doi.org/10.1590/S1517-97022009000200010

Cavalcante, R. S. C. (1998). Colaboração entre pais e escola: Educação abrangente. Psicologia Escolar e Educacional, 2(2), 153-160. https://doi.org/10.1590/S1413-85571998000200009

Forgiarini, S. A. B., & Silva, J. D. (2008). Fracasso escolar no contexto da escola pública: Entre mitos e realidades. Secretaria de Educação do Paraná: Dia a Dia Educação, 1-27. http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/369-4.pdf

Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2017). INEP divulga dados os inéditos sobre o fluxo escolar na educação básica. http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/inep-divulga-dados-ineditos-sobre-fluxo-escolar-na-educacao-basica/21206

Oliveira Júnior, I. B., Moraes, D. A. F. de., & Coimbra, R. M. (2015). Família “margarina”: As estereotipias de famílias na indústria cultural e a des/re/construção de conceitos docentes. Revista HISTEDBR On-line, 15(64), 266-279. https://doi.org/10.20396/rho.v15i64.8641941

Klein, A. M., & Arantes, V. A. (2016). Projetos de vida de jovens estudantes do ensino médio e a escola. Educação & Realidade, 41(1), 135-154. https://doi.org/10.1590/2175-623656117

Leite, F. M., Pessoa, M. C. B., Santos, P. dos, Rocha, G. F, & Alberto, M. P. (2016). O sentido da escola: Concepções de estudantes adolescentes. Psicologia Escolar e Educacional, 20(2), 339-348. http://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0202983

Lima, R. D. C. P., Colus, F. A. M., Gonini, F. A. C., Mokwa, V. M. N. F, & Petrenas, R. D. C. (2008). Qualidade e saudosismo: Representações sociais de pais sobre a escola. Psicologia da Educação, 27, 31-51. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752008000200003

Marques, P. B., & Castanho, M. I. S. (2011). O que é a escola a partir do sentido construído por alunos. Psicologia Escolar e Educacional, 15(1), 23-33. http://doi.org/10.1590/S1413-85572011000100003

Nunes, T. G. R., Pontes, F. A. R., Silva, L. I. da C, & Dell’Aglio, D. D., (2014). Fatores de risco e proteção na escola: Reprovação e expectativas de futuro de jovens paraenses. Psicologia Escolar e Educacional, 18(2), 203-210. http://doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0182732

Passos, G. D. O., & Gomes, M. B. (2012). Nossas escolas não são as vossas: As diferenças de classe. Educação em Revista, 28(2), 347-376. http://doi.org/10.1590/S0102-46982012000200016

Pasquali, L. (2010). Instrumentação psicológica: Fundamentos e práticas. Artmed.

Ramos, E. T. de, & Stella, C. (2016). Significados da escolarização para alunos da educação de jovens e adultos. Psicologia: Teoria e Prática, 18(2), 189-207. http://doi.org/10.15348/1980-6906/psicologia.v18n2p189-207

Rangel, E. de B. Jr., & Loos, H. (2011). Escola e desenvolvimento psicossocial segundo percepções de jovens com TDAH. Paidéia, 21(50), 373-382. http://doi.org/10.1590/S0103-863X2011000300010

Reis, R. (2012). Experiência escolar de jovens/alunos do ensino médio: os sentidos atribuídos à escola e aos estudos. Educação e Pesquisa, 38(3), 637-652. http://doi.org/10.1590/S1517-97022012000300007

Rey, F. G. (2002). Pesquisa qualitativa em Psicologia: Caminhos e desafios. Pioneira Thomson Learning.

Saraiva, L. A., & Wagner, A. (2013). A relação família-escola sob a ótica de professores e pais de crianças que frequentam o ensino fundamental. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 21(81), 739-772. http://doi.org/10.1590/S0104-40362013000400006

Saraiva, L. A., & Wagner, A. (2016). Os estudos sobre a Relação Família-Escola no Brasil: Uma revisão sistemática. Educação, 39(esp), 114-124. http://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.21333

Silva, F. R. B., & Araújo, R. M. de L. (2017). Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: Fatores, causas e possíveis consequências. Educação Por Escrito, 8(1), 35-48. http://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.1.24527

Zoltowski, A. P. C., Costa, A. B., Teixeira, M. A. P, & Koller, S. H. (2014). Qualidade metodológica das revisões sistemáticas em periódicos de psicologia brasileiros. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 30(1), 97-104. https://doi.org/10.1590/S0102-37722014000100012

Publicado

2021-01-13

Cómo citar

Foresti, T., Kujawa, I., & Patias, N. D. (2021). Meanings Assigned to the School: Integrative Review of National Literature. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 36. https://doi.org/10.1590/0102.3772e3636

Número

Sección

Revisão da Literatura

Artículos más leídos del mismo autor/a