What Can the Body of an Autistic Child Achieve?

Authors

  • Maria Izabel Tafuri Universidade de Brasília
  • Gilberto Safra PhD, Universidade de São Paulo

Abstract

Michel Henry’s Phenomenology of Life allows us to understand verbal interpretation with autistic children as an indispensable tool to create the transference relationship in psychoanalytic therapy. According to Henry, the reassuring and comforting principles of Intentionality as donors of sense protect the subject against the other. The interpretation would
have the pretension of occupying a constitutive place through the assignment of meaning to the behavior of the child, tending to approach the child through deductive and aprioristic knowledge. Verbal interpretation is discussed as a reassuring and calming principle for the psychoanalyst, since this principle is intentional, and it is a donor of sense. The body of an autistic child may enable the psychoanalyst to experience it as pure phenomenon of affection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Izabel Tafuri, Universidade de Brasília

Psicóloga, Psicanalista, Prof. Associada do Departamento de Psicologia Clínica da Universidade de Brasília, pesquisadora nas áreas de psicopatologia, transtornos do desenvolvimento da criança, psicanálise e fenomenologia.

Gilberto Safra, PhD, Universidade de São Paulo

Professor Livre Docente do Departamento de Psicologia da Universidade de Brasília, pesquisador nas áreas de psicopatologia, filosofia e fenomenologia. Psicanalista

References

Ferenczi, S. (1921). Prolongamentos da ‘técnica ativa’ em
psicanálise. Sándor Ferenczi: O b r a s C o m p l e t a s .
Psicanálise III. Tradução: Álvaro Cabral. SP: Martins Fontes,
1992, p. 109-25.
Ferenczi, S. (1928). A elasticidade da técnica psicanalítica. Sándor
Ferenczi. Obras Completas, Psicanálise III. Tradução: Álvaro
Cabral. SP: Martins Fontes, 1992, p.25-36.
Freud, S. (1900). A Interpretação dos sonhos. E.S.B., V, 4 e 5, 1980.
Haag, G. (1985). De l’autisme à la schizophrénie chez l’enfant.
Topique, V. 36, pp. 47-66.
Henry, M. (1985). Genealogia da psicanálise: o começo perdido.
Tradução e notas: Rodrigo Vieira Marques. Curitiba: UFPR,
Ed., 2009, 372.
Henry, M. (1990). Phénoménologie matérielle. Paris: PUF
Henry, M. (2001). Encarnação: por uma filosofia da carne. Lisboa:
Círculo de Leitores.
Henry, M. (2002). Auto-donation. Entretiens et conférences,
Éditions Prétentaine.
Henry, M. (2003). Phénoménologie de la vie. Paris: PUF.
Jerusalinsky, A. (1988). Psicanálise e desenvolvimento infantil.
Porto Alegre, Artes Médicas.
Jerusalinsky, A. (1999). O autista diante da palavra: um caso
supervisionado. Estilos da clínica. V.4, n.7, SP: USP, pp.
108-120.
Klein, M. (1930/1996). A importância da formação do símbolo
no desenvolvimento do ego. In M. Klein (1921-1945),
Amor, Culpa e Reparação e outros trabalhos. RJ: Imago,
249-264.
Klein, M. (1932). The psycho-analysis of children. Londres,
Hogarth.
Laznik-Penot, M.-C. (1995). Rumo à palavra: três crianças autistas
em psicanálise. Translation: Mônica Seincman. SP: Escuta,
1997.
Lefort, R. Lefort, R. (1980). Naissance de L’Autre. Paris: Seuil.
Martins, F. (2010). O que pode um corpo? In F. Martins & A. Pereira
(Orgs) Michel Henry: Contribuições em Língua Portuguesa
para um projeto internacional de investigação em rede (pp.
11-26). Lisboa: Universidade Católica Ed.
Martins, F. (2014). Fenomenologia da Vida: o que pode um
sentimento? In A. E. G. Antúnez. F. Martins & M. V. Ferreira
(Orgs) Fenomenologia da Vida de Michel Henry. Interlocuções
entre filosofia e psicologia. SP: Escuta.
Meltzer, D. (1975). Org. Explorations dans le monde de l’autisme.
Tradução: G. Haag et al., Paris: Payot, 1980.
Mezan, R. (1986). Freud, pensador da cultura. SP: Brasiliense.
Ogden, T. (1989). On the concept of an autistic-contiguous position.
International Journal of Psychoanalysis, 70 (1), 127-140.
Safra, G. (1999). A face estética do self: teoria e clínica. Tese
(Qualificação). Instituto de Psicologia. USP.
Tafuri, M. I. (2003). Dos sons à palavra: explorações sobre
o tratamento psicanalítico da criança autista. Brasília:
ABRAFIPP.
Tafuri, M. I & Safra, G. (2012). O lugar do psicanalista com uma
criança autista: estar lá para ser encontrado. Psicologia clínica
e cultura contemporânea. Terezinha de Camargos Viana (Org)
e cols., Brasília: Liber Livro Editora Ltda, 323-340.
Tustin, F. (1972). Autismo e psicose infantil. Rio de Janeiro:
Imago, 1976.
Winnicott, D. W. (1951). Transitional objects and transitional
phenomena. Through paediatrics in psychoanalysis. Collected
papers. London: Karnac Books, 1992.
Winnicott, D. W. (1971). O brincar e a realidade. Rio de Janeiro:
Imago, 1975.

Published

2017-05-23

How to Cite

Tafuri, M. I., & Safra, G. (2017). What Can the Body of an Autistic Child Achieve?. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 32(5). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19459

Issue

Section

Relato de Experiência Profissional